Annons:

Premium

SAS-strejkens kostnad: 80-90 miljoner om dagen

Om pilotstrejken blir av kommer det att kosta SAS 80-90 miljoner SEK om dagen. Den bedömningen gör Jacob Pedersen, analyschef på Sydbank och ledande bedömare av flygbranschen.

En sådan här strejk bidrar till att understryka att det inte finns någon sammanhållning i SAS

Om strejken blir en realitet blir den ett jätteproblem för SAS, menar Jacob Pedersen.

– Den ligger i starten av sommarsemestern, när SAS har allra mest behov av fritidsresenärer, som man vill ha fler av i framtiden, får ett gott intryck av SAS.

– Det kommer att bli våldsamt dyrt. Och innebär kanske ändå att en massa passagerare slutar boka biljetter hos SAS. Så det här är ekonomiskt ett jättebakslag för bolaget, säger han till nyhetsbyrån Ritzau.

Piloterna och SAS befinner sig i avtalslöst tillstånd sedan den 1 april. Utan gällande avtal finns ingen fredsplikt för piloterna.

Men en pilotstrejk kommer också att försvaga SAS möjligheter att hitta privata investerare, enligt Jacob Pedersen.

– En sådan här strejk bidrar till att understryka att det inte finns någon sammanhållning i SAS. Skulle det finnas investerare som har velat investera i bolaget med intrycket av att det fanns en viss sammanhållning, då måste de springa iväg skrikande nu.

När ledningen med sin räddningsplan försöker minska skulden i bolaget och få in miljarder i nytt kapital, kommer en strejk att fungera tvärtom och smärta i SAS kassa.

– Det kostar förmodligen mellan 80 och 90 miljoner svenska kronor om dagen när SAS strejkar. Det är riktigt dyrt, säger Jacob Pedersen.

– Och det kan innebära att förskottsbetalningarna som man är beroende av att få i form av nybokade biljetter också försvinner. För vem vill köpa en biljett från ett företag som troligen är i strejk?

Därmed har en pilotstrejk potential att bli en avgörande händelse för SAS i företagets fortsatta utveckling.

– Blir det strejk så kan det vara en av sakerna vi ser tillbaka på om 9 till 12 månader, vilket var ett rejält slag för SAS mot avgrunden, säger Jacob Pedersen.