Därmed har priset på flygbränsle stigit sedan lågpunkten i våras och är nu uppe i 130 dollar, motsvarande 1 336 SEK, per fat. Priset har alltså inte varit högre sedan januari 2023.
Orsaken till prisökningarna ska hittas i de stigande oljepriserna som just nu har nått årets topp – bland annat till följd av begränsad export från Saudiarabien och Ryssland.
Enligt Finnairs vd, Topi Manner, kommer detta att få flygbolagen att höja biljettpriserna. Hans bedömning baseras på att det historiskt sett har varit det tillvägagångssätt som flygbolagen har tagit när bränslepriset når en ”mycket hög nivå”.
”När bränslepriserna är höga måste biljettpriserna såklart också spegla det”, säger Topi Manner till Financial Times.
Andrew Lobbenberg, en flyganalytiker från Barclays, förväntar sig också högre priser på flygbiljetter i Europa.
Situationen är dock värre i USA. Det beror på att flygbolagen här inte har samma tradition att säkra bränsle – där man köper bränslet i förväg till ett visst pris – som de europeiska flygbolagen har. Det innebar bland annat att Delta och American Airlines var tvungna att sänka förväntningarna på tredje kvartalet förra veckan utifrån bränslepriset.
De europeiska flygbolagen har säkrat mellan 60 och 80 procent. av sin förväntade bränsleförbrukning för fjärde kvartalet i år och mellan 16 och 45 procent. av den förväntade förbrukningen 2024, säger Barclays.