Annons:

Svenskarna spenderade 93 procent mer på resor under årets höstlov – Sverige favoritresemålet

Under höstlovsveckan njöt barn och unga av årets höstlov. Data från Revolut visar att många familjer valde att resa under skollovet, svenskarna spenderade hela 93 procent mer pengar på resor under året höstlov jämfört med höstlovet 2020, enligt ett pressmeddelande.

Det mest populära resmålet var nära till hands; inrikesresor i Sverige var det överlägset mest populära resmålet under årets höstlov. Spanien, Danmark och Storbritannien följer Sverige i listan över mest populära resmål under höstlovet. 

– “Det är spännande att se att intresset för att resa inom Sverige hänger kvar, även nu när reserestriktionerna lättat och många hunnit vaccinera sig. Vi ser en markant ökning i både antalet personer som reste och hur mycket pengar man spenderade på resor under årets höstlov, säger Linnéa Tunhage, Nordisk PR chef på Revolut i ett pressmeddelande.

Data från Revolut visar att Svenskarnas konsumtionsvanor på resande fot förändrats drastiskt jämfört med förra årets höstlov. Bland annat spenderade vi 91% mer på hyrbilar, 94% mer på hotell och 26% mer på restaurang, barer och pubar under höstlovsresan både inrikes och utomlands. Åldersgruppen 45-54 spenderade mest pengar på resor under höstlovet, följt av gruppen 65-74. 

Konsumtionsdata under årets höstlov jämfört med höstlovet 2020 

  • Svenskarna spenderade 93% mer på resor, både inrikes och utrikes, under årets höstlov. 
  • Antalet personer reste under årets höstlov ökade med 34%
  • Man spenderade 26% mer på restaurang, barer och pubar under höstlovsresan både inrikes och utomlands. 
  • Svenskarna spenderade 2% mer på shopping under årets höstlovsresa 
  • Svenskarna spenderade 91% mer på hyrbilar och 94% mer på hotell under årets höstlov. 

De mest populära länderna att besöka under årets höstlov

  1. Spanein 
  2. Danmark
  3. Storbritannien 
  4. Polen
  5. Tyskland

Konsumtionsdatan kommer från Revoluts 200 000 svenska användares konsumtion under vecka 44, fredag 29 oktober – söndag 7 november 2021 jämfört med fredag 23 oktober – söndag 2 november 2020. 

En kommentar

  1. Erik: Ganska naiv jämförelse ändå. Klart som f*n att det spenderades 93% mer detta år om man jämför med förra året då vi var mitt uppe i pandemin med hårda restriktioner både här och utomlands. Så den jämförelsen säger egentligen..ingenting.
Vector Nordic söker operativ VD!
Sista ansökningsdag:
30 april 2024
Ticket Privatresor söker Junior Product Manager
Sista ansökningsdag:
9 maj 2024
Konferenssäljare med inriktning utveckling!
Sista ansökningsdag:
1 maj 2024
Innesäljare till Stockholm Meeting Selection AB
Sista ansökningsdag:
9 maj 2024