Annons:

Läget i Emirates

Travel News fick en intervju med Björn Ekegren, Nordenchef i Emirates.  - Vi flyger i dag 25-30 procent av den kapacitet vi hade tidigare.

Hur är läget i Emirates? 
– Det är som det är i många flygbolag förstås. Flyget stod ju still i början på covid, men nu har vi börjat starta upp. Från att när vi flög som mest till 160 destinationer har vi nu startat upp 85 destinationer. Kanske inte med lika många frekvenser som tidigare, men vi har startat upp 85 destinationer.

Berätta om trafiken från Stockholm. Var kommer man?
– Du kommer ju till de 85 destinationerna. Just nu flyger vi en dag i veckan på lördagar. Från oktober kommer vi att öka upp till två dagar i veckan och från november kommer vi att flyga fem dagar i veckan. Så ser planen ut just nu. Men som alla planer denna konstiga tid så kan de ändras snabbt.

Du har ju varit med länge, har du känt något liknande tidigare när du var med på SAS? Jämför med 9/11, finanskrisen eller nittiotalskrisen. 
– Nej, inte i närheten. Jag satt själv i Hongkong under Sars, det går inte att jämföra med det vi genomför nu. Det var kaotiskt där borta, men det fick inte den globala effekten. Vi hade finanskrisen 2008. Det var en västanvind mot det vi ser nu. Jag har aldrig varit med om något liknande. Jag var med på vulkanutbrottet på Island, men inget slår det här.

Kan du säga något om er kapacitet. Ni flyger till 85 destinationer, hur mycket har kapaciteten gått ner? 
– Vi flyger i dag 25-30 procent av den kapacitet vi hade tidigare.

Emirates är kända för stora flygplan. Finns det planer på att lämna detta och gå mot mindre flygplan?
– Nej inga direktiv om detta än. Det vi har beställt är Airbus A350 och en massa Dreamliners, de har färre stolar än på Airbus A380.

Det blir alltså lite mindre kabiner alltså. 
– A380 kommer att fortsätta att vara motorn. Det vi startar upp med i till våra 85 destinationer är vår Boeing 777.

Din ordförande Tim Clark sa i januari att det kommer att ta fyra år innan vi är tillbaka till det normala. Vad är din prognos nu?
– Jag är förstås enig i vad Tim Clark säger. Sen tror jag att det kan gå olika snabbt i olika delar av världen. Jag tror framför allt att olika segment kommer att återhämta sig olika snabbt. Det kan också skilja vilken del av världen vi pratar om. I Sverige, vår del av världen, visar undersökningar av bland annat SBTA att affärssegmentet kommer att dröja ett tag innan det är tillbaka på samma nivåer som tidigare.

Dubai har haft mycket nöjesresande. Vad tror vi om denna grupp? 
– Jag tror att leisure-segmentet kommer att återhämta sig snabbare än affärssegmentet.

Vad säger vi om andra delar av världen, Asien, Mellanöstern… är det samma trend där eller finns det avvikelser som är intressanta att prata om?
– Vad menar du då?

Utvecklas Kina snabbare till exempel? 
– Jag har inga siffror på hur det utvecklar sig från de olika regionerna. Men jag tror att Dubai med allt som det har att erbjuda och den distansen med flygtid kan passa in väl. Europa är där vi kommer att se ett första tryck på privatresandet. Men Dubai har en plats.

Air Gotland som är Sveriges minsta flygbolag sa att detta kommer att ta sju år innan vi är tillbaka vid det normala vad det gäller svenskt inrikesflyg. Känns det rimligt? 
– Det är svårt för mig att uttala mig om inrikes, vi är long haul. Men jag kan hålla med om att det kommer att ta tid för inrikestrafiken att återhämta sig. I alla fall på de korta destinationerna.

Varför ska man flyga med The Emirates? 
– Förutom att vi har en produkt som vi alltid har haft och fått många priser för så är det just nu ett stort fokus på Health and Security i alla aspekter av kundkedjan. För att åka med oss så krävs det ett PCR-test för att det ska vara säkert att flyga. Sen har vi infört något som jag tycker är bra. En global försäkring. Skulle du bli sjuk i covid 19 när du åker med oss så täcker den försäkringen alla kostnader.

Ska man ha munskydd på planet?
– Ja.

Vad är det mer än munskydd och test? 
– Vi har förändrat mycket vid incheckning, speciellt i Dubai. Här följer vi de svenska regelverken. Det finns skärmar när man checkar in. Vi har ändrat serviceutbudet ombord med tanke på smittan. Vi har på alla flyg över en och en halv timme en extra kabinpersonal som bara fokuserar på det hygieniska.

Kan vi säga något om hur detta kommer att drabba Emirates ekonomiskt?
– Det har redan drabbat företag självklart. Vi är ett flygbolag som visat vinst i 32 år. Det gjorde vi är 19/20. Vi har ett brutet räkenskapsår som slutade i mars 20. Den sista månaden blev drabbad av corona. Det här året kommer att bli väldigt speciellt. Det är klart att vi är drabbade, precis som alla andra flygbolag.

Ni är ett statligt bolag. Det känns som att de statliga bolagen flyger med säkrare ekonomiskt än Ryanair och Easyjet eftersom många stater tycks villiga att hälla in pengar. Vad tror vi om prognosen för detta?
– Detta är exceptionella tider. Emirates kommer också att få stöd från Dubai. Jag har inte detaljerna. Men det kommer att redovisas i vår årsredovisning. Men som princip är vi emot statliga stöd.

Ryanairs vd är väldigt upprörd och tycker att detta snedvrider konkurrensen. Tror du att vi är på väg mot en situation innan nittiotalet där flygmarknaden var mer statligt reglerad?
– Som jag sa tidigare. Detta är exceptionella tider. Jag tror att det kommer att återhämta sig till ett normalt stadium när vi kommer ut ur detta.

Så du tror inte på en återgång? 
– Nej.

Du arbetar med ett bolag som ägs av en kung. Hur är det om du jämför med SAS som du arbetade för tidigare. SAS ägs av staten. Är det någon skillnad? 
– Han är inte kung, han är schejk. The Ruler. Emirates ägs av Investment Corporation of Dubai som ägs av regeringen. Så ägarstrukturen har varit ett bra äktenskap.

Har jag glömt något viktigt att fråga om?
– I dessa tider märker man hur viktig vår fraktverksamhet är. Inte bara för oss utan för många flygbolag. Det blir fundamentet. Finns det möjlighet att fylla maskinerna med frakt blir det bottenplattan sen adderar du på passagerare. Det finns ett stort behov av frakt runt om i världen.

Hur lång uthållighet… hur länge kan man ha det läget vi har nu?
– Prognosen har skjutits fram hela tiden. Man pratade om sommaren, vi måste se ett slut till hösten. Det kommer inte att ske. Nu pratar vi om en andra våg. När kommer vaccinet? Det är så många faktorer vi inte har svar på. Men det är klart att vi måste se någon form av förändring under första kvartalet. Vi har redan anpassat kostymen efter vår verksamhet. Det måste varje ansvarsfullt företag göra.

Jag intervjuade Amapolas vd. Han sa en sak jag har tänkt mycket på. Det är overkligt att bolagen har tappat 80-90 procent av sina intäkter och ändå inte gått i konkurs. Jag förstår att Emirates inte gått i konkurs, men rent generellt varför har inte fler bolag gått i konkurs? 
– Mycket har ju hänt. Det första man gör i denna situation är att titta på kostnaderna. De har skurits ned till ett minimum. Vi har ingen marknadsföring just nu i Sverige. Det kommer att dröja innan vi har det på plats. All sponsring är borta. Inte bara beroende på pengar utan också på grund av covid. Vi skulle ha haft en golftävling Scandinavian Mixed, det blir inget, Båstadgolfen blir inte av och tennisen Stockholm Open försvinner också. Det råder en återhållsamhet när det gäller kostnader.

Det är förklaringen till att inte fler flygbolag har gått i konkurs. 
– De har fått stöd. Men det beror också på hur mycket pengar de har i kassan och den finansiella situationen.

Finns det något hoppfullt att avsluta med? 
– Ja, jag tror att det finns ett uppdämt behov av att resa och upplevelser. Så fort vi kommer över tröskeln, ett vaccin, så tror jag att folk kommer att börja resa igen. Det kommer att ta tid innan vi är tillbaka på de nivåerna vi såg innan. Det kommer att börja växa och där har vi absolut en roll.

Kommentarer är stängda.

På nytt jobb