Annons:

Booking köper Etraveli Group för 16,5 miljarder

Hotell- och resebokningstjänsten Booking meddelar att den är på väg att köpa den svenska resebyrån Etraveli Group – som ligger bakom bokningstjänsterna Gotogate och Mytrip samt driver flygbolagstjänsten Tripstack – för motsvarande 16,5 miljarder kronor.

Etraveli kommer även i fortsättningen att vara baserat i Sverige och kommer att drivas som ett självständigt bolag, under kontroll av Bookings holdingbolag. Den nuvarande ledningsgruppen kommer att sitta kvar.

Etraveli kommer även i fortsättningen att vara baserat i Sverige och kommer att drivas som ett självständigt bolag, under kontroll av Bookings holdingbolag. Den nuvarande ledningsgruppen kommer att sitta kvar.

3 kommentarer

  1. Gabriel: Etraveli är imponerande. Det svåra med affärsmodellen är just vad Etraveli inte gör. Många resebyrå lever ju i en slags villfarelse att de måste ha paketmotor, flyg, Instagram, Google Adwords, hotell, kryssning, newsletter, meta, bloggare osv. Så skapas den en slags rivalitet mellan vad som skall göras och undanträngningseffekter så företaget blir inte bra på något. Etraveli har inte ens en paketmotor.
  2. Kabe: Etraveli kommer fortsätta vara baserat i Sverige och drivas som ett självständigt bolag. Nuvarande ledningsgruppen kommer att sitta kvar. - Men hallå, är det verkligen någon som tror på detta?
  3. Christian Ljungström: Tripstack bedriver ingen "flygbolagstjänst" (i vidare mening), det kallas virtual interlining. Det är jag som skrivit krigsplanerna för Tripstack i Toronto (även jag Gabriel). Det som är imponerande med Etraveli är att man gör anfallet så isolerat och kraftfullt. Då kommer din motståndare känna sig omringad. Många resebyråer tror de bedriver en resebyrå på meta. Allt åt alla. Egentligen är det transaktioner och inga kunder. Tyvärr är det den hårda sanningen. Sen in med fysisker som kan optimera botar. Olika datasystem drar emot varandra. Alltså smart med fysiker anställda på Etraveli. Men de flesta OTAer har inte ens ett datasystem. De går rakt in i källkoden och ändrar CC avgifter etc. Resebyråer störs av de skall ha någon anställd som går till något köpcentrum med fina blanketer och tror världens förändring sker. Kunderna är inte där, de är på sin mobil och desktop samt på meta, går in på 40 hemsidor - då landar man givetvis på Booking.com. De som håller på med botar kan ju inte vara på samma kontor som de som sitter köpcentrum. Dåligt för båda två. Nu behöver inte kunderna gå in in på 40 sidor längre. Booking.com kommer vara billigast. Och det är inte pga ett fantastiskt blogginlägg. Man skapar lojalitet med operations och inte marknadsförare. Det har Etraveli förstått med nuvarande VD.