”Kinapaket” till privatkunder är en av flygfraktens stora inkomstkällor. Enligt Svensk Handel skickades i fjol 4,6 miljarder småpaket in i Europa enbart från Temu och Shein.
Paket som har ett värde under 150 euro och som skickas från ett land utanför EU till privatperson kallas IOSS-sändningar (Import One Stop Shop).
Men en stor del av de svenska småpaketen landar i Danmark, där Kastrup byggt en nu stor anläggning för e-handel. De tullklareras av danskarna och körs sedan på lastbil till mottagarna i Sverige.
Fredrik Kämpfe, branschchef på Transportföretagen Flyg, säger till Tidningen Näringslivet att Tullverket ”sätter käppar i hjulet” för den svenska logistikbranschen och de flygplatser som gärna skulle hantera paketmängderna:
– Faktum är att Tullverket i det här fallet tillämpar EU:s regelverk på ett sätt som gör det svårare för våra företag.
– Det blir en onödigt lång resväg då vi hade kunnat ta emot den här frakten på någon av våra svenska flygplatser. Dessutom förlorar Tullverket möjligheten att utöva kontroll över importen eftersom förtullningen sker i andra länder.
Johan Ljungberg, ansvarig för affärs- och strategiska projekt på Örebro flygplats, instämmer och förklarar:
– Det kan vara 500 till 600 olika paket som ligger i en box. De svenska reglerna kräver att vi öppnar alla boxar, tar fram alla paket och identifierar vart och ett av dem. Men i bland annat Danmark görs i stället stickprov.
Carina Asplund, chef på Tullverkets uppbördsavdelning, bemöter kritiken om att EU-reglerna övertolkas:
– Tullverket ställer krav på att lagerhavare, deklaranter eller tullombud säkerställer att den information som lämnas om individuella lågvärdeförsändelser faktiskt överensstämmer med de försändelser som fysiskt ankommit till EU:s tullområde. Det är en förutsättning för korrekt tullövervakning.