Strax innan Jul stängde Flygbolaget Finnair av ett antal resebyråer i Sverige och Finland. Finnair hävdade att priserna som dessa resebyråer visade och sålde via så kallade prisjämförelsesajter var lägre än deras egna priser. Detta tycker inte Finnair om och har därför stängt av dessa resebyråer.
– Flygbolagen har ju ett egenintresse av att hålla uppe priserna medan resebyråerna vill hjälpa sina kunder att hitta de billigaste och bästa alternativen, säger Didrik von Seth. Att stänga av de resebyråer som ligger lägre i pris än Finnair själva är ett sätt att begränsa konkurrensen.
Prisjämförelsesajter har utvecklats till stora marknadsplatser för flygbiljetter där de flesta Onlineresebyråerna och en del flygbolag finns.
– För att kunderna skall kunna ha full transparens och tillgång till de billigaste biljetterna är det viktigt att priset som visas i all marknadsföring är det slutgiltiga vilket är en förutsättning för fri konkurrens, säger Didrik von Seth.