Annons:

AerOlympic kräver 16 miljoner

Resenärerna väntas inte kunna få tillbaka några pengar i researrangören Aer Olympics konkurs.

Skadeståndskrav på 16 miljoner har överlämnats till Transjet dess flygoperatör, men konkursförvaltaren Anders Aspegren är pessimistisk och tror att chanserna är små till någon ersättning.
– Allt beror på om Transjet kommer i luften och därmed klarar sig undan en konkurs, säger Anders Aspegren.
Vid Aer Olympics konkurs fanns upp emot 600 strandsatta resenärer kvar i Spanien och Grekland. Många fick ordna dyra hemresor själva, några hade tur att bli hemflugna gratis med flygbolaget Goodjet.
Hittills har konkursförvaltaren fått in krav från cirka 600 passagerare och beloppet uppgår nu till 3 miljoner kronor.
Flest krav kommer från strandsatta passagerare, men även från sådana som betalat resan men aldrig kom iväg.
Transjet har skulder på totalt 35 miljoner, bland annat i form av obetalda europeiska flygavgifter, men bolaget är ändå optimistiskt.
– Vi har vidtagiet de åtgärder som Luftfartsinspektionen kräver. Vi har stärkt våra kvalitetssystem, manualer och rutinbeskrivningar, säger Anders Alm, vd på Transjet.
Han anser inte att skadeståndsanspråket från Aer Olympic har någon som helst relevans.
– Vi har en klausul som friskriver oss från situationer som denna, säger han.
70 anmärkningar
Luftfartsinspektionen har omkring 70 anmärkningar mot Transjet. Inspektionen anser att det finns ”synnerligen kritiska brister”. I ledning, i ansvarsförhållanden inom bolaget, i utbildning av personal och i rutiner för intern kontroll, uppföljning, dokumentation och rapportering.
– Vi har förbättrat systemet som övervakar vår egen kvalitet, säger Anders Alm. Han betonar dock att det aldrig har funnits några anmärkningar på den tekniska sidan, det vill säga i frågor som rör flygsäkerheten.
Travel News var med på en av Transjets flygningar (se krönikan till vänster) och angående den flygningen säger Anders Alm att bolaget flög med ett reservplan som enligt honom ”icke är i presentabelt skick”.
Men varför väljer ni då att flyga med ett sådant flygplan?
– Komforten var inte bra, men det är inget fel på säkerheten. Jag kan inte ta ansvar för det som varit, jag är ny och tar ansvar för bolaget nu, säger han.
INNA TÖRNROOS/ULF WALLIN

Kommentarer är stängda.