– Det avgörande är hur företagskunderna väljer att resa nästa år. Men det blir tufft. Varslen från Sandviken och Astra visar att hela den svenska basindustrin påverkas negativt.
Anders Ehrling hoppas att flygnedgången inte kommer att leda till priskrig.
– Vi kan inte stimulera en efterfrågan som inte ger oss kostnadstäckning. Jag har inte gett upp hoppet om att branschen tar sitt förnuft till fånga.
Redan nu har olönsamma linjer lagts ner, senast Örnsköldsvik, som var en Q400-linje.
Finansmetropolen London är en konjunkturkänslig linje, som drabbas av den globala finanskrisen. SAS flyger både till Heathrow och London City Airport nära Docklands finanskvarter.
– Men vi har en unik position på London och den tänker vi hålla i, säger han.
Malmö Aviations bokningsingång för de närmaste fyra veckorna ligger på samma nivå från förra året.
Sterlings fall har dock varit en hjälp, 10 procent fler passagerare på linjen Stockholm–Malmö och 15 procent fler till Göteborg, huvudsakligen affärsresenärer. Flygbolaget har därför lånat in två flygplan från systerbolaget Transwede som flyger extra i peaktid, åtminstone till jul.
– Jag är förundrad att det gått så bra, men har stor respekt för 2009. Jag kommer att lägga två budgetar för nästa år, säger vd Bengt Roswall.