Air India Flight AI171, en Boeing 787-8 Dreamliner på väg från Ahmedabad till London, kraschade strax efter start på torsdagen. 242 personer ombord omkom, tillsammans med ett 50-tal personer på marken – en tragedi som markerar den första dödliga olyckan med 787-modellen sedan dess lansering.
På videofilmer från olyckan kan man se hur flygplanet accellererar till synes normalt på startbanan. Om problem uppstått redan där hade piloten kunnat avbryta starten. Omedelbart efter att planet lyft larmar piloten flygledningen om att han inte har dragkraft nog att lyfta. Planet når drygt 150 meters höjd innan det obevekligt sjunker för att krascha in i bostadshusen. Bortfall av dragkraft beror oftast på fel i bränsletillförseln eller mekanisk åverkan på motorerna, till exempel till följd av fågelkollission.
Olyckan kommer vid en känslig tidpunkt för Boeing, som försökt återvinna förtroendet efter en rad incidenter med både 737 Max och Dreamliner-serien. Aktien föll nära 5 procent dagen direkt efter kraschen.
Enligt Financial Times påverkar kraschen inte bara Boeings rykte, utan kan även påverka leveranser, tillstånd och flygbolagens framtida inköpsbeslut. Air Indias ägare, Tata Group, har kallat in både Boeing och motortillverkaren General Electric för tekniskt stöd, och indiska haverikommissionen leder nu en omfattande utredning med internationell hjälp.
För resenärer och branschaktörer innebär detta nya frågetecken kring säkerhet, leveranskedjor och förtroende. Särskilt kännbart är det för långlinjeresandet, där Dreamliner-modellen spelar en nyckelroll för många flygbolag – även i Europa och Norden. Vare sig SAS eller Norwegian har emellertid flygplansmodellen i sitt utbud.