Det som skulle bli en symbol för Indiens nya flygstolthet blev i stället en nationell tragedi. Den 12 juni kraschade Air India Flight AI171, en Boeing 787 Dreamliner, strax efter start från Ahmedabad på väg mot London. Av de 242 ombord överlevde endast en person. Minst 38 människor på marken miste livet.
Olyckan är den första dödliga med en Dreamliner och den värsta flygkatastrofen i Indien på nästan 30 år. För Air Indias ägare Tata Group, som tog över flygbolaget 2022, är det en chock som hotar hela deras ambitiösa reformagenda.
– Det här är den mest hjärtskärande krisen vi någonsin stått inför, sade Tata-ordföranden N. Chandrasekaran i ett internt brev, där han betonade vikten av att nu bygga en säkerhetskultur ”utan kompromisser”, enligt Reuters.
Tata Group är ett av Indiens äldsta och mest inflytelserika industrikonglomerat. Med verksamhet i över 100 länder och 29 börsnoterade bolag, sträcker sig koncernen över sektorer som bilar (Tata Motors), IT (TCS), stål (Tata Steel), och lyx (Taj Hotels).
Köpet av Air India från den indiska staten sågs som ett historiskt återtagande – Tata grundade nämligen Air India redan 1932. Syftet var att återuppbygga bolaget till en konkurrenskraftig aktör på den globala arenan. Sedan övertagandet har Tata investerat i nya flygplan, bättre service, modernisering av IT-system och en omorganisation av ledningen.
Olyckan med Flight AI171 är ett dråpslag mot den offensiva strategin. Utredningen pågår med deltagande av indiska och internationella myndigheter. Preliminära rapporter antyder tekniska problem kort efter start, men den svarta lådan är ännu inte analyserad i sin helhet.
Under tiden har Air India beslutat att genomföra extra kontroller på samtliga 33 Dreamliners i flottan, med särskilt fokus på flaps, motorer och landningsställ. Flera röster inom branschen ifrågasätter nu bolagets säkerhetsrutiner och förmåga att skala sin verksamhet i takt med tillväxten.
Samtidigt har en statlig haverikommission tillsatts i Indien – vilket fått kritik för att vara ”för lite, för sent”, enligt Financial Times.
För Tata handlar det nu inte bara om att återupprätta Air Indias rykte – utan att försvara hela koncernens trovärdighet. Med en bakgrund i värderingar som långsiktighet, nationell utveckling och ingenjörskonst, har Tata sällan stått inför en så komplex kris.