Linjerna flygs på kommersiell basis. Visby- Arlanda kommer trafikeras enligt trafikplikten, det vill säga en tur och retur, lunch och eftermiddag, måndag till fredag samt söndag.
Visby – Bromma kommer till en början att trafikeras med en tur & retur, morgon och lunch, måndag till fredag. Flygplanstypen kommer till en början att vara en Saab 340 med plats för 33 passagerare. När efterfrågan ökar och reserestriktionerna normaliseras kommer vi att öka antalet turer samt öka kapaciteten av flygstolar genom att sätta in ATR 72 med kapacitet upp till 72 passagerare enligt ett pressmeddelande.
– Med den situationen som råder ser vi att Saab 340 för tillfället är den mest lämpade flygplanstypen från Visby. Air Leap står redo att kunna växla upp till ATR 72 när efterfrågan på flygresor återigen ökar, säger Jon Melkersson, VD Air Leap.
– Vi är mycket glada över att Air Leap nu startar trafik till såväl Arlanda som Bromma. Det möjliggör resor över dagen och säkerställer att nödvändiga resor till och från Gotland kan göras på ett effektivt sätt. Gotland är i behov av snabba transporter även i dessa tider och nu finns fler alternativ att välja bland, säger Gunnar Jonasson, VD Visby Airport.
Visby flygplats har haft omkring 450 000 resande till Stockholm per år innan Corona pandemin drabbade Sverige.
– Visby har historiskt sett alltid haft en stark koppling till Stockholm. Där finns idag resvägar, men som är dyra eller tidskrävande. Näringen på Gotland är redan nu hårt drabbad vilket gör att vi med linjerna till Arlanda och Bromma kommer kunna erbjuda ett både snabbt och mer kostnadseffekt resande, avslutar Emelie Ahlin, Marknadschef Air Leap i ett pressmeddelande.