AirAsias koncernchef Tony Fernandes avslöjar i en intervju med Financial Times att bolaget för samtal med flera regeringar i Gulfen om att etablera ett transitnav i regionen – en lågkostnadsmotsvarighet till Dubai eller Doha. Målet är att flyga passagerare från Asien till Europa med konkurrenskraftiga priser och effektiva anslutningar.
När flygbolag som AirAsia pratar om att etablera en ”hubb i Gulfen” handlar det ofta om att placera ett trafiknav på någon av de stora internationella flygplatserna i regionen – till exempel i Doha (Qatar), Dubai (Förenade Arabemiraten) eller Dammam (Saudiarabien) – där det redan finns mycket flygtrafik och stor infrastruktur för transitresor mellan Asien, Europa och Afrika.
Samtidigt planeras en storskalig Europalansering med destinationer som London Gatwick, Manchester, Köln, Dublin och Glasgow. Expansionen är en del av bolagets nya strategi där man går från punkt-till-punktflyg till ett nätverksbaserat system med fler nav och anslutningar.
Långsiktigt vill man även nå Afrika och Nordamerika – och skapa ett globalt lågkostnätverk i klass med traditionella jättar.
Huvudägare och kontroll
- Capital A Berhad är det börsnoterade moderbolaget på Bursa Malaysia (den malaysiska börsen).
- Den mest kända personen bakom AirAsia är Tony Fernandes, som tillsammans med Kamarudin Meranun köpte det skuldtyngda flygbolaget för 1 malaysisk ringgit år 2001 och omvandlade det till Asiens ledande lågprisflygbolag.
- Fernandes och Meranun är via sitt holdingbolag Tune Group stora ägare i Capital A, och har fortsatt ett starkt operativt inflytande.
AirAsia är egentligen en paraplyorganisation för flera nationella bolag som drivs i partnerskap med lokala aktörer:
- AirAsia Malaysia
- Thai AirAsia (delägt med lokala thailändska investerare)
- AirAsia Philippines
- AirAsia Indonesia
- AirAsia India (tidigare delägt med Tata Group, men Tata köpte ut AirAsia från detta 2022)
- AirAsia X – fokuserar på långdistansflyg och är börsnoterat separat.