Annons:

American Airlines kohandlar med resebyråer

De amerikanska resebyråerna önskar inget hellre än att få sälja flygbolagens billiga internetbiljetter.Nu erbjuder American Airlines resebyråerna tillgång till deras internetpriser. Men det finns en stor hållhake: I stället måste de betala flygbolagets GDS-avgifter i fem år framöver.

Genom denna kohandel försöker American introducera en ny affärsmodell, där distributionskostnader förflyttas från flygbolagen till resebyråerna.
I dag ansvarar flygbolagen för kostnaderna som uppstår när resebyråerna bokar flygresor genom något av de fyra globala bokningssystemen (GDS) Amadeus, Sabre, Worldspan och Galileo.
I Americans fall uppgår flygbolagets totala GDS-kostnader till 4 miljarder kronor om året. Enligt flygbolagets beräkningar skulle dessa kostnader halveras om alla resebyråer ansluter sig till programmet som går under namnet EveryFare.
Americans analys är att när resebyråerna själva tvingas betala GDS-avgifterna kommer de att ifrågasätta avgiftsnivåerna och därmed tvinga fram en prispress mellan de konkurrerande GDS-bolagen.
Inledningsvis kommer American att ersätta resebyråerna motsvarande 40 kronor per biljettsegment (vilket motsvarar en genomsnittlig GDS-avgift) för att mildra de negativa ekonomiska effekterna vid övergången till det nya systemet. Ersättningen trappas dock ned successivt under den 5-åriga avtalsperioden.
Americans erbjudande är lockande av en anledning. Resebyråerna måste möta priskonkurrensen på marknaden och har stort behov av att kunna erbjuda sina kunder flygbolagens billiga internetpriser, som hittills inte varit tillgängliga i resebyråernas GDS-system. Genom att webbpriserna läggs ut i GDS-systemen effektiviseras även resebyråernas bokningsprocess.
Resebyråkedjorna TQ3 och CTMG har undertecknat avtalet med American. Men reaktionerna från den övriga resebyråbranschen har varit avvaktande.
Man befarar att åtagandet endast är ekonomiskt genomförbart för de största amerikanska resebyråkedjorna.
KATARINA ERIKSSON

Kommentarer är stängda.