På en 1 000-gradig skala bedömde passagerarna sin tillfredsställelse till 791 poäng enligt 2023 års North America Airline Satisfaction Study. En minskning med sju poäng sedan 2022, och för andra året i rad en försämring, med undantaget passagerare i första och affärsklass.
Studien återspeglar åsikterna från 7 774 passagerare som reste mellan mars 2022 till mars 2023. Deras resa bedömdes genom åtta faktorer, incheckning, hämtning av bagage, kostnader och avgifter, ombordstigning och tjänster ombord.
Toppbetygen gick till JetBlue Airways, som för andra året i rad överträffade Delta Air Lines som det övergripande bästa flygbolaget för passagerarnöjdhet i första- och affärsklass. Southwest Airlines tog topplaceringen bland konsumenterna som bäst på ekonomiresor. American Airlines kämpar med det mesta och rankades bland de tre sämsta flygbolagen i alla tillgängliga kabinklasser.
Fast mat och dryck bedöms bättre över hela linjen.
Det är dock inte tillräckligt. ”Om denna trend [av höga flygpriser och minskad service] fortsätter kommer resenärerna att nå en bristningsgräns och vissa flygbolagsmärken kan skadas”, säger Michael Taylor, resechef på undersökningsföretaget J.D. Power, i en release.
Bäst i första- och businessklass
JetBlue Airways
Delta Airlines
United Airlines
Sämst i första- och businessklass
American Airlines
Alaska Airlines
Bäst i premiumklass
JetBlue Airways
Delta Air Lines
Alaska Airlines
Sämst i premiumklass
American Airlines
United Airlines
Bäst i ekonomiklass
Southwest Airlines
Delta Air Lines
JetBlue Airways
Sämst i ekonomiklass
Frontier Airlines
Spirit Airlines
American Airlines