” …ett sätt att sporra medlemsantalen”
Resenärer som flyger med amerikanska flygbolag har nya eventuella summor att överväga. United eller Delta tar nu betalt 40 dollar (cirka 413 kronor) för en väska som checkas in på flygplatsen. Med Jetblue kostar detsamma sedan februari 45 dollar (cirka 465 kronor).
Huruvida europeiska flygbolag kommer att gå i liknande fotspår återstår att se, då flygbolagen hänvisar de höjda priserna till inflation och ökade bränsle- och operativa kostnader.
I USA talar man även om ökade omkostnader för anställda, och menar att bagagepriserna är ett sätt att säkra intäkter. Lågprisbolag med Ryanair i spetsen har använt strategin under lång tid.
Parallellt har American, som ingår i flygbolagsalliansen Oneworld med bland annat Finnair och British Airways, även genomfört en bredare förändring av sin bokningsprocess. Numera kan till exempel resenärer bara erhålla lojalitetspoäng om de bokar sina resor direkt via flygbolaget eller särskilda resebyråer.
Ökade kostnader för bagage kan därför också ses som ett sätt att sporra medlemsantalen, då medlemsstatus över en viss nivå med såväl American som United innebär gratis incheckning av ett visst antal väskor. För många kunder är just detta ett viktigt incitament för att vara medlem.