Annons:

Analys: Naivt att tro att en kollaps för Norwegian skulle gynna SAS

Travel News chefredaktör Viggo Cavling håller inte med finansanalytikerna.

Det är ingen nyhet för Travel News läsare att intresset för att flyga och resa är rekordlågt. Jämför vi denna vecka sökningar på flygresor.se från Stockholm ut i världen med förra årets siffror så är det ett fall från 64 000 till 10 000 en vanlig söndag. Veckans sista dag är ofta den då vi drömmer om att komma bort. 

Och det är ingen nyhet att Norwegian till följd av detta just nu befinner sig vid ruinens brant. Norska regeringens besked i måndags kan bli en dödsstöt. Norwegian som bara för ett år sedan var världens ledande low cost-bolag över Atlanten är idag ett renodlat inrikesflygbolag i Norge. Om inget mirakel inträffar är det osannolikt att Norwegian kommer tillbaka till fornstora dagar. Det är naturligtvis djupt sorgligt. 

Jag har åkt med Norwegian fler gånger än jag kan komma ihåg och i 99 fall av 100 har jag varit supernöjd. Jag tycker att allt från bokning på sajten till appen och kabinen funkar suveränt. För två år sedan fick jag testa en ny Dreamliner till Florida. Det var magiskt. 

Om jag jämför Norwegian med andra lågkostbolag som Ryanair, Easyjet och Wizzair så spelar Norwegian i en helt annan division. Norwegian har levererat upplevelsen affordable lyx till en riktigt bra pris. 

Det är värt mycket respekt.

Nu tror finansanalytikerna att dagens situation kan göra SAS till en vinnare. 

Men jag är mycket skeptisk. SAS har inte just ett akut likviditetsbehov. Man har fått svindlade 14 miljarder av danska och svenska staten. Snart är regeringen på väg att lansera en ny fond ur vilken resebolagen ska söka pengar för inställda resor. Finansminister Magdalena Andersson nämnde inte flygbolag på pressträffen sist när hon pratade om de utsatta paketresenärerna. Men vi vet sedan tidigare att regeringen och Magdalena Andersson har ett mycket gott öga till sin egen juvel SAS. 

Trots att tidigare nämnda Norwegian uppfyllde exakt samma villkor som SAS fick det norska bolaget inte låna pengar av svenska staten. Jag tror därför regeringens paketresefond också kommer att innehålla ett skydd för SAS drabbade kunder. Allt annat är absurt. 

Det går inte att staten räddar bolaget SAS men blåser SAS kunder samtidigt som statliga Kronofogden försöker driva in SAS-kundernas pengar genom utmätning av statens flygbolag. 

Men likviditet är inte SAS stora problem. 

Utmaningen är att prognosen för flygets återkomst är fem till tio år. 

Det svenska inrikesflyget kommer aldrig att komma tillbaka. Krisen var ett faktum redan ett år före corona. Förra veckan drog Leap Air in sin linje mellan landets två största städer. SAS nuvarande sparpaket bygger på premissen att människor ska börja flyga nu. Det kommer inte att ske hösten och vintern 2020. I Norge har Wizzair aviserat att de ska konkurrera på flera av Norwegians linjer. Jag är övertygad om att fler lågprisbolag har samma planer för Sverige. 

På Travel News Studios flygseminarium förra veckan sa Amapola vd Erik Salén att för varje flyglinje som ett stort bolag lägger ner så kommer det tre nya bolag som vill flyga på linjen. Om Norwegian försvinner är jag övertygad om att det kommer att leda till att konkurrensen ökar. Det är brist på resenärer, men det som finns i överflöd är utmärkta flygplan och piloter som är beredd att sänka sina löner rejält för att få sina flygtimmar. En pilotlicens har piloten många gånger betalt själv och den måste hållas varm med många flygtimmar för att inte bli  värdelös. Addera på att SAS viktigaste kunder är de som reser med bonuskort. De är just nu förbjudna att resa av sin arbetsgivare och av statsminister Stefan Löfven. 

Att tro att SAS i detta läge kan bli en vinnare är mycket naivt.

 

13 kommentarer

  1. Thomas: Nästa hälften av de 14 miljarder de fått i stöd måste tillbaka till kunder för återbetalning av biljetter från april. Bolaget gör nu en förlust på en 500 milj/mån, den kommer troligen att öka, sen alla obetalda räkningar, får inte SAS ytterligare stöd om en 6 mån får de svårt att klara sig. Så illa är det tyvärr, det här påverkar inte om Norwegian finns eller inte.
  2. Jessica: Mycket intressant analys! Trevlig helg!
  3. Erik: Sälj SAS, om någon nu är intresserad. Varför måste vi ha ett nationellt flygbolag i Sverige och övriga Norden?!. Herregud, hur mycket pengar ska vi fortsätta pumpa in i det där företaget egentligen. Vad hade vi inte kunnat använda dessa pengar till istället. SAS är mer en belastning än en tillgång för Sverige.
  4. Peter: Det verkar sticka många i ögonen att Norwegian inte får stöd. Norges transportminister Knut Arild Hareide Uttryckte det bra tycker jag: "Vi ser en risk för att mer statligt stöd till det skuldtyngda Norwegian skulle kunna försvinna till USA och Kina. Ägarstrukturen är otydlig och ägarna tar inga initiativ, tillägger han." Dessutom, inte har väl statsministern förbjudit någon att resa? Det är väl en rekommendation...
  5. Olle: Intressant att Viggo Cavling analyserar en bransch som han inte har någon reell insikt i...
  6. Dag: SAS och SVT är ungefär samma sak. En bidragsadel där staten är en förutsättning för dess blotta existens. En form av exklusiv arbetsmarknadsåtgärd med flott inramning och bra dagersättning. Men egentligen inte mycket annorlunda än något arbetsmarknadsprojekt i förorten för bidragsproletariatet. Dagersättningen och inramningen för bidragsproletariatet kanske inte är så kul om jag jämför med bidragsadeln på SAS.
  7. Skattebetalaren: Surt förvärvade skattepengar ska fortsättningsvis finansiera detta bolag...?!!!
  8. Kalle L: Bra där Olle!
  9. Andreas K: SAS är samhällsbärare- med andra ord så finns det inget alternativ. svårare än så är det inte. Hellre SAS aktier än triss
  10. Mikael: Håller med Olle och Andreas K!
  11. thomas: Varför inte ställa ner flygbolagen gå i ide, vänta ut viruset. Varje flight drar på med ytterligare förluster, och flygflottan hos bolagen är för stor för rådande marknadsläge. Etihad har nu en kabinfaktor på 16%, trots att bolaget dragit ner på många linjer parkerat A380 etc. SAS och Norwegian ligger troligen i närheten. Att hålla igång flygbolag nu är ekonomiskt inte försvarbart, flygningarna genererar heller inte passagerare ökningar.
  12. Sigge: Naturligtvis vill vi ha ett nationellt flygbolag, men inte till vilket pris som helst. Hur länge är staten beredda att hålla SAS under armarna? SAS behöver också titta på alternativa affärer framöver - businesskunderna är inte deras största målgrupp även om man gärna vill framhävda detta. Det är pinsamt att kunder inte fått tillbaka pengarna ännu medan bolaget håvar in statsstöd för miljarder.
  13. Fbsgabisy: viagra generico reato nas viagra online buying viagra venta directa
Ticket Privatresor söker Junior Product Manager
Sista ansökningsdag:
9 maj 2024
Innesäljare till Stockholm Meeting Selection AB
Sista ansökningsdag:
9 maj 2024
Vector Nordic söker operativ VD!
Sista ansökningsdag:
30 april 2024
Konferenssäljare med inriktning utveckling!
Sista ansökningsdag:
1 maj 2024