Det är ingen nyhet för Travel News läsare att intresset för att flyga och resa är rekordlågt. Jämför vi denna vecka sökningar på flygresor.se från Stockholm ut i världen med förra årets siffror så är det ett fall från 64 000 till 10 000 en vanlig söndag. Veckans sista dag är ofta den då vi drömmer om att komma bort.
Och det är ingen nyhet att Norwegian till följd av detta just nu befinner sig vid ruinens brant. Norska regeringens besked i måndags kan bli en dödsstöt. Norwegian som bara för ett år sedan var världens ledande low cost-bolag över Atlanten är idag ett renodlat inrikesflygbolag i Norge. Om inget mirakel inträffar är det osannolikt att Norwegian kommer tillbaka till fornstora dagar. Det är naturligtvis djupt sorgligt.
Jag har åkt med Norwegian fler gånger än jag kan komma ihåg och i 99 fall av 100 har jag varit supernöjd. Jag tycker att allt från bokning på sajten till appen och kabinen funkar suveränt. För två år sedan fick jag testa en ny Dreamliner till Florida. Det var magiskt.
Om jag jämför Norwegian med andra lågkostbolag som Ryanair, Easyjet och Wizzair så spelar Norwegian i en helt annan division. Norwegian har levererat upplevelsen affordable lyx till en riktigt bra pris.
Det är värt mycket respekt.
Nu tror finansanalytikerna att dagens situation kan göra SAS till en vinnare.
Men jag är mycket skeptisk. SAS har inte just ett akut likviditetsbehov. Man har fått svindlade 14 miljarder av danska och svenska staten. Snart är regeringen på väg att lansera en ny fond ur vilken resebolagen ska söka pengar för inställda resor. Finansminister Magdalena Andersson nämnde inte flygbolag på pressträffen sist när hon pratade om de utsatta paketresenärerna. Men vi vet sedan tidigare att regeringen och Magdalena Andersson har ett mycket gott öga till sin egen juvel SAS.
Trots att tidigare nämnda Norwegian uppfyllde exakt samma villkor som SAS fick det norska bolaget inte låna pengar av svenska staten. Jag tror därför regeringens paketresefond också kommer att innehålla ett skydd för SAS drabbade kunder. Allt annat är absurt.
Det går inte att staten räddar bolaget SAS men blåser SAS kunder samtidigt som statliga Kronofogden försöker driva in SAS-kundernas pengar genom utmätning av statens flygbolag.
Men likviditet är inte SAS stora problem.
Utmaningen är att prognosen för flygets återkomst är fem till tio år.
Det svenska inrikesflyget kommer aldrig att komma tillbaka. Krisen var ett faktum redan ett år före corona. Förra veckan drog Leap Air in sin linje mellan landets två största städer. SAS nuvarande sparpaket bygger på premissen att människor ska börja flyga nu. Det kommer inte att ske hösten och vintern 2020. I Norge har Wizzair aviserat att de ska konkurrera på flera av Norwegians linjer. Jag är övertygad om att fler lågprisbolag har samma planer för Sverige.
På Travel News Studios flygseminarium förra veckan sa Amapola vd Erik Salén att för varje flyglinje som ett stort bolag lägger ner så kommer det tre nya bolag som vill flyga på linjen. Om Norwegian försvinner är jag övertygad om att det kommer att leda till att konkurrensen ökar. Det är brist på resenärer, men det som finns i överflöd är utmärkta flygplan och piloter som är beredd att sänka sina löner rejält för att få sina flygtimmar. En pilotlicens har piloten många gånger betalt själv och den måste hållas varm med många flygtimmar för att inte bli värdelös. Addera på att SAS viktigaste kunder är de som reser med bonuskort. De är just nu förbjudna att resa av sin arbetsgivare och av statsminister Stefan Löfven.
Att tro att SAS i detta läge kan bli en vinnare är mycket naivt.
13 kommentarer