Annons:

Foto: Unsplash

Anhöriga stämmer Boeing efter Air India-krasch

Fyra familjer till passagerare som omkom i Air Indias olycka den 12 juni stämmer nu Boeing och Honeywell i en domstol i Delaware, USA. De menar att kraschen – som krävde 260 liv – orsakades av felaktiga bränsleswitchar i cockpit.

Planet, en Boeing 787 på väg från Ahmedabad till London, störtade bara sekunder efter start. I stämningsansökan hänvisar familjerna till en FAA-rekommendation från 2018 som uppmanade flygbolag att kontrollera switcharnas låsmekanism. Air India hade inte genomfört dessa kontroller, enligt Indiens haverikommission.

Enligt den preliminära rapporten från indiska utredare var flygplanet i övrigt i fullgott skick och alla föreskrivna direktiv hade följts. Boeing har avböjt att kommentera, medan Honeywell ännu inte svarat.

Ljudupptagningar från cockpit tyder på att kaptenen stängde av bränsletillförseln till motorerna, något som enligt stämningen kan ha möjliggjorts av switcharnas placering. Flygsäkerhetsexperter menar dock att de inte kan aktiveras av misstag.

Det här är den första stämningen i USA efter olyckan, enligt Reuters. Familjerna kräver skadestånd för fyra av de 229 passagerare som omkom. Totalt miste 260 personer livet – däribland tolv i besättningen och 19 på marken. Endast en passagerare överlevde.

Olycksrapporten tycks fria Boeing och motortillverkaren GE Aerospace från ansvar, men vissa anhöriggrupper anser att fokus lagts alltför mycket på piloternas agerande. Juridiska experter påpekar samtidigt att stämningar mot tillverkare ofta är en strategi för att få saken prövad i amerikansk domstol, där chanserna till ersättning bedöms som större än i många andra länder.

Comments

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Våra regler är enkla:Håll en god ton. Visa respekt för dem vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras av redaktionen.

0 kommentarer Öppna
berghansen
VD/Country Manager till Berg-Hansen
Sista ansökningsdag:
30 september 2025