Avinor registrerade 2,5 miljoner inrikesresenärer i november, en ökning på 0,7 procent jämfört med samma månad i fjol. För året totalt ligger inrikestrafiken nu 2,9 procent över 2023 års nivå.
Utrikestrafiken är fortsatt den starkaste tillväxtfaktorn. I november reste 1,5 miljoner passagerare mellan norska flygplatser och utlandet, upp 2,6 procent från året innan. Hittills i år är ökningen i internationell trafik 3,7 procent.
Antalet kommersiella flygningar låg i november på cirka 50 000, i nivå med förra året. Hittills i år har norska flygplatser haft 584 000 flygrörelser, en ökning med 1,9 procent jämfört med 2023.
Störst tillväxt på mindre flygplatser
November är traditionellt en lugn månad i luftfarten, men utvecklingen är ändå positiv, enligt Gaute R. Skallerud på Avinor.
–Den internationella trafiken fortsätter att öka med 2,6 procent, medan inrikestrafiken ligger stabil, säger Skallerud och pekar särskilt på de mindre flygplatsernas tillväxt.
De regionala flygplatserna växer totalt med 3 procent. De fyra största flygplatserna växer ungefär 1 procent.
Jämfört med Sverige och Danmark är den norska tillväxten relativt modest. Swedavias tio svenska flygplatser ökade passagerarvolymen med cirka 7 procent i november, medan Köpenhamns flygplats växte med omkring 11 procent. Avinors siffror omfattar hela det norska nätverket på 43 flygplatser, medan svenska och danska siffror ofta gäller de största navflygplatserna.
Jämfört med Sverige och Danmark är den norska tillväxten relativt modest. Swedavias tio svenska flygplatser ökade passagerarvolymen med cirka 7 procent i november, medan Köpenhamns flygplats växte med omkring 11 procent. Avinors siffror omfattar hela det norska nätverket på 43 flygplatser, medan svenska och danska siffror ofta gäller de största navflygplatserna.
Stockholm Arlanda hanterade drygt 1,8 miljoner passagerare i november, upp 13 procent, och Köpenhamn hade 2,42 miljoner passagerare med 11 procents tillväxt. Oslo flygplats hanterade 2 miljoner passagerare, cirka hälften av Avinors totala trafik, med 1,5 procent ökning. Svenska och danska huvudflygplatser ökar alltså snabbare än Oslo, samtidigt som de har en större andel transfer- och långdistansresor.
2024 passerade Avinors flygplatser 51 miljoner passagerare, en ökning med 5 procent från året före. Oslo växte till 26 miljoner resenärer. Swedavias flygplatser hade över 32 miljoner passagerare och Köpenhamn väntas nå 32 miljoner 2025. Samtidigt visar utvecklingen de senaste åren att Avinor har en mer måttlig tillväxt än de största svenska och danska flygplatsoperatörerna.