Annons:

Avslag på ersättningskrav för försenade flyg ökar kraftigt

Mer än 6 av 10 avslag på krav för ersättning till förseningsdrabbade SAS-resenärer fattas på felaktiga grunder, enligt flygkompensationsbolaget Airhelp. Det är en kraftig ökning jämfört med förra året, rapporterar DI.

Av 51 flygbolag som är med i statistikgenomgången, som med tanke på att det råder skilda uppfattningar om tillämpningen av EU-förordningen EC 261 kan betraktas som en partsinlaga, är Tunisair, Vueling Airlines, Ernest Airline, Bulgaria Air, Blue Air och Ryanair allra sämst i klassen i sammanhanget. De flygbolagen nekar näst intill regelmässigt förseningsdrabbade resenärer kompensation.

Enligt EU-förordningen EC 261 kan flygresenärer som blivit försenade av sena och inställda flyg söka ersättning på upp till 600 euro från det ansvariga flygbolaget.

Med på listan finns förutom SAS även Finnair och Norwegian, som ger avslag på 65 respektive 57 procent av ersättningsansökningarna. Gemensamt för samtliga de tre skandinaviska flygbolagen är att andelen avslag ökat jämfört med 2018. För SAS del handlar det om en ökning från 25 procent 2018 till över 65 procent hittills i år.

3 kommentarer

  1. Peder Kraft: Att SAS nekar i större omfattning bör inte komma som en överraskning för någon eftersom de har sin gigantiska strejk att ta hänsyn till. Å andra sidan har de myndigheternas godkännande att neka pga detta. Det vore smått förmätet att tro att ett seriöst flygbolag kan gå från 25 till 65% utan att media skulle uppmärksamma detta. Mycket tråkigt att dylikt får medialt utrymme utan att aktuella flygbolag ens fått uttala sig!!
  2. M: Håller med ovan kommentar helt och hållet. Sen kan man väl bli något skeptisk när denna rapportering kommer från ett bolag, vars affärsmodell är beroende av ersättningsansökningar - då blir denna typ av rapportering som billig marknadsföring för att få fler konsumenter att få uppfattningningen av att "orimligt" många ansökningar får avslag.
  3. Pia: Peder Kraft håller med dig helt och hållet. Airhelps metoder för att tvinga flygbolag att betala ut ersättningar är regelvidriga. Airhelp är just nu på offensiven och stämmer i tingsrätten i alla ärenden där de nekas ersättning, även i ärenden där det är självklart att deras kund inte har rätt till ersättning. Vad innebär det? Airhelp skapar med det helt onödiga rättegångar vilket innebär kostnader som vi skattebetalare får stå för och en tingsrätt som är helt översvämmad. Airhelps agenda?...att "skrämma" flygbolag att betala ersättningar även när det inte är berättigat för att slippa hantera stämningar i Tingsrätten med de kostnaderna det innebär för flygbolaget.