När Mexikos president Andrés Manuel López Obrador invigde den nya flygplatsen i Mexico City, döpt efter armégeneralen Felipe Angeles, på måndagen var det diskussionen om avståndet till stadens centrum det som fick honom att tappa humöret.
”Det här är ett så viktigt projekt att våra motståndare vill slänga smuts på det. Det finns en hel kampanj som vägrar inse att det var ett mycket bra beslut”, förklarade han enligt nyhetsbyrån AP.
Den nya flygplatsen börjades först byggas på en tidigare sjögrund vid stadens östra sida, men närmare stadens centrum.
López Obrador bestämde sig för att avbryta det och i stället bygga den nya flygplatsen på fastare mark i norr. Den beräknas kosta 4,1 miljarder dollar, vilket López Obrador hävdar är en kostnadsbesparing jämfört med den förra platsen, som skulle krävt miljarder på grund av den vattensjuka jorden.
Den nya flygplatsen är ett av fyra nyckelprojekt presidenten vill avsluta innan hans mandatperiod tar slut 2024. För Mexiko tillåter inte omval.
Förutom flygplatsen är det ett oljeraffinaderi, ett turisttåg på Yucatanhalvön och ett tåg som förbinder Gulfkusten och Stillahavskusten.
När hans turistprojekt Maya Train stötte på problem – man fann att det skulle innebära att man fick stänga av regionens enda motorväg – började de dra tåglinjen genom djungeln. Projektet kritiseras nu starkt för sin påverkan på ekosystemet i området och att ingen heltäckande miljökonsekvensbeskrivning har upprättats för projektet.
Den nya flygplatsen anses ligga så långt från stadens centrum att stora internationella flygbolag har undvikit den. Än så länge är enda internationella flyget ett venezuelanskt flygbolag som omfattas av amerikanska sanktioner och bara flyger till Caracas.
Presidentens administration hävdar att det bara kommer att ta en och en halv timme för invånarna att nå den nya flygplatsen från södra sidan av megastaden med 20 miljoner människor.
Det vore sant om motorvägarna var utan köer och stockningar, men en resa kan lätt ta två och en halv timme, menar kritikerna.
