Annons:

Boeing slipper åtal – betalar miljardbelopp efter 737 Max-krascherna

Boeing slipper åtal – betalar miljardbelopp efter 737 Max-krascherna

Flygplanstillverkaren Boeing har nått en uppgörelse med USA\:s justitiedepartement för att undvika åtal efter de två dödliga krascherna med 737 Max-flygplan 2018 och 2019, då 346 personer omkom. Som en del av överenskommelsen betalar företaget motsvarande drygt 11 miljarder kronor och erkänner att man förhindrat myndighetsinsyn – men undgår en brottsfällande dom.

Boeing kommer att betala sammanlagt över 1,1 miljarder dollar i böter och kompensation, enligt ett preliminärt avtal med det amerikanska justitiedepartementet (DOJ). I beloppet ingår 243,6 miljoner dollar i böter, 444,5 miljoner till anhöriga till offren och 455 miljoner dollar för att förbättra företagets säkerhets- och kvalitetsarbete. Det rapporterar Reuters.

Bakgrunden är de två krascherna med 737 Max-flygplanen – Lion Air Flight 610 i Indonesien 2018 och Ethiopian Airlines Flight 302 i Etiopien 2019 – där totalt 346 människor miste livet. Efter krascherna framkom att ett automatiskt styrsystem, MCAS, hade en avgörande roll i olyckorna och att Boeing inte till fullo informerat de amerikanska luftfartsmyndigheterna (FAA) om dess funktion och risker.

Som en del av uppgörelsen erkänner Boeing att man konspirerat för att hindra FAA\:s arbete, men företaget kommer inte att klassas som en dömd brottsling. Det innebär att Boeing fortsatt kan teckna statliga kontrakt, vilket hade varit omöjligt vid en fällande dom för bedrägeri.

Uppgörelsen har väckt starka reaktioner. Vissa anhöriga till offren motsätter sig överenskommelsen och menar att den låter Boeing komma undan utan verkligt ansvar. “Det här visar att företag i USA inte behöver bry sig om att göra sina produkter säkra,” sade Javier De Luis, vars syster dog i en av olyckorna.

Samtidigt ställer sig andra familjer bakom uppgörelsen, som nu ska granskas av en federal domare innan den träder i kraft. Parallellt pågår fortfarande civila rättsprocesser mot Boeing.

Företaget hade redan 2021 ingått ett så kallat uppskjutet åtal (DPA) med DOJ, men efter nya incidenter – bland annat då en dörrpanel lossnade från ett 737 Max 9-flygplan 2024 – fann myndigheterna att Boeing inte levt upp till villkoren, vilket ledde fram till den nuvarande överenskommelsen.

Comments

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Våra regler är enkla:Håll en god ton. Visa respekt för dem vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras av redaktionen.

0 kommentarer Öppna