Under januari–november har Boeing mottagit 908 netto‑order, mot Airbus 700. Det framgår av Reuters rapportering.
En viktig förklaring till Boeings framgångar är det ökade intresset för långdistansflygplan, framför allt Boeing 787 Dreamliner, som länge varit populärt bland flygbolag som vill stärka sina transatlantiska och interkontinentala linjer.
– Det här är första gången på sex år som Boeing ser ut att vinna orderracet, säger Guillaume Faury, men påpekar samtidigt att Airbus behåller styrkan på lång sikt tack vare sin stora backlog av beställningar och stark leveranskapacitet.
Airbus har fortfarande fördelar inom kort- och medeldistanssegmentet, särskilt smalare flygplan som A320-familjen, medan Boeing tar mark inom långdistanssegmentet. Analytiker menar att utvecklingen kan påverka flygbolagens val av flygplansmodell, där långlinjer prioriterar Boeings kapacitet för interkontinentala rutter.
Airbus har samtidigt satsat på programuppdateringar och effektiviseringar för A320‑familjen, vilket ska säkra kvalitet och leveranser, och Faury framhåller att företagets stora orderstock gör dem fortsatt konkurrenskraftiga.
För resenärer kan den intensifierade konkurrensen mellan Boeing och Airbus ge effekter på biljettpriser, tillgänglighet och rutter över tid. Flygbolag som satsar på långdistanslinjer kan komma att välja Boeing‑plan, medan Airbus fortsätter dominera inom kortare och medellånga rutter, vilket påverkar både flygförbindelser och service på destinationerna.