Boeing sa att de underrättades om problemet en dag tidigare av Spirit AeroSystems som monterar det mesta av 737:ans aluminiumram. Problemet involverar två av de åtta kopplingarna som fäster jetplanets svans till den bakre änden av flygkroppen och påverkar en del av de 737 jetplan som byggts sedan 2019.
Problemet kommer troligen att påverka ett betydande antal ej levererade flygplan, enligt företaget. Boeing sa att de förväntar sig att leveranserna kommer att minska på kort sikt när de inspekterar drabbade flygplan.
Boeing-aktien föll med 4,7 procent i sen handel. Spirit AeroSystems tappade mer än 8 procent.
Det hela är ett bakslag för Boeing precis när det höll på att återta fotfästet efter år av turbulens orsakad av pandemin. Plantillverkaren hade informerat kunder om ökade produktionshastigheter för Max, rapporterade Bloomberg förra veckan. Dagar senare rapporterade Boeing en ökning av kvartalsleveranser som överträffade rivalen Airbus SE för första gången på cirka fem år.

Problemet handlar om Boeings bästsäljande 737 Max 8 och Max 7. Men inte alla jetplan påverkas. Spirit AeroSystems och Boeing sa att de har identifierat produktionsnumren för planen med de problematiska kopplingarna.
– Stoppet är oroande eftersom flygplanet är avgörande för Boeings vändning. Dess betydelse innebär sannolikt att en lösning snarast kommer att eftersträvas, även om omarbetning av det kan bli kostsamt och en längre paus skulle avsevärt skada kommersiell vinst, säger flyganalytikern George Ferguson till Bloomberg.
Boeing pausade tillfälligt Dreamliner-leveranserna tidigare i år efter att ha fått reda på ett dokumentationsproblem med en komponent. Analytiker förväntar sig uppdateringar om ansträngningarna att stabilisera produktionen av 737 och 787 vid årsmötet den 18 april och resultatrapporten för första kvartalet den 26 april.