Annons:

BRA ska växa med lokal känsla

I dag lanserar Braathens sitt nya varumärke BRA. Tillväxt, lokal vinkel och biodrivna plan ska vara framgångsfaktorer. Och vd Anders Ehrling drömmer om en linje mellan Bromma och London city.

I dag sker namnbytet där varumärken som Malmö Aviation och Sverigeflyg försvinner och ersätts med BRA. Med hjälp av kampanjer i dagspress över hela Sverige lanseras det nya varumärket, och i BRA:s lounge på Bromma flygplats berättade vd Anders Ehrling om namnet och dess slogan: ”BRA – flygbolaget närmare dig”.

– Skillnaden mot våra konkurrenter på Arlanda ska vara så tydlig som möjligt. Vi ska vara lokala och finnas där våra kunder finns, sa Anders Ehrling.

Han hävdade att deras konkurrenter bara är digitala och inte finns närvarande på en enda flygplats.

– Vi ska ha egen personal anställd på flygplatserna, servera mat med lokalt ursprung och ha svenska kollektivavtal. Vi tror att människor är beredda att betala för det.

BRA bjuder alltid på frukost fram till klockan 9, och det har blivit strategiskt viktigt.

– När vår störste konkurrent beslutade att börja ta betalt för frukost ökade avståndet mellan oss.

BRA kan nu erbjuda 15 minuters transfertid mellan olika inrikesavgångar på Bromma flygplats.

– Andelen kunder som byter flyg ökar. Den är inte hög i dag, men vår ambition är att den ska fortsätta öka.

I helgen bytte bolaget it-plattform och den nya, responsiva sajten finns på flygbra.se. Av flottan på 28 plan är än så länge fem ommålade enligt den nya profilen, med nio färger liggande på varandra i staplar. Övriga 23 plan ”ska målas om inom kort”.

Anders Ehrling sa att det som nu är BRA har vuxit ”en smula” de senaste åren, men nu måste bolaget växa mer. Och kanske inte bara inrikes.

– London finns på vår önskelista. Jag skulle gärna öppna en linje Stockholm City – London City.

Anders Ehrling sa också att han tror på ett inrikesflyg som flyger helt på biobränsle.

– Min gissning är att om 15–20 år flyger alla våra plan helt eller delvis fossilfritt. Då blir Bromma en grönare och skönare flygplats. Vi ska ge våra kunder möjligheten att flyga med gott samvete.

Brommas flygplatschef Peder Grunditz var på plats under lanseringen av BRA och han sa att flygplatsen kommer att växa. Nu börjar Swedavia bygga en ny ankomsthall som ska stå klar före årets slut. Då blir den nuvarande hallen enbart avgångshall.

– Om max två år kommer vi att ha väsentligt högre kapacitet, sa Peder Grunditz.

2 kommentarer

  1. Per: Det e slut på Malmö Aviations fina service med kaffe och bulle eller liknande. Nu blir det till att pynta för servicen. Trist att de lämnar denna fina service bakom sig.
  2. Sara: Per. Sällan har ett inlägg fått mig att vilja svara så som nu. Har själv rest väldigt mycket med Malmö Aviation och även med Sverigeflyg. Inget av bolagens service kommer sannerligen att försämras för att jag nu ges möjligheten att (istället för att få), kunna köpa närproducerad och ekologisk mat av lokala leverantörer ombord. Detta känns SÅ i tiden, dem värnar om det lokala och dem låter inte maten transporteras jorden runt för att vi som resenärer ska kunna få detta gratis ombord. Gratis är gott heter det. Men är det verkligen så? Är gratis verkligen alltid gott, eller handlar det ibland bara om att det är gratis? Reste nu på premiärdagen av BRA, och bjöds fortfarande av en mycket god frukost och fantastisk service samt kaffe. Hörde även att detta införts på Sverigeflyg där det annars alltid har kostat... Så om vi vill att våra nästkommande ska kunna fortsätta resa över vårt land, kanske man ska ta sig en funderare över vad som faktiskt är gratis och vad som faktiskt är gott.