Annons:

Annons:

Braathen sågar regeringen: ”Kan inte ta sådana beslut”

Flygbolaget BRA:s ägare Per G. Braathen sågar regeringens planer på att Bromma flygplats ska stängas. – Vi kan inte ta sådana beslut mitt under pandemin när ingen har vetenskaplig fakta hur det blir i framtiden, säger han till TT.

Han har inte fått se Swedavias rapport som ligger bakom regeringens underlag och det är det som väcker mest ilska.

– Jag är dock inte så bekymrad, hade regeringen varit i majoritet hade jag varit det, säger han.

Till E24 säger BRA-toppen att det regelbundet kommit förslag om att lägga ner Bromma flygplats under 25 år.

– Så det här är helt odramatiskt för oss, säger Braathen.

13 kommentarer

  1. Stockholmare: I januari lät det såhär: "Om Bromma flygplats ska stängas är det nu eller aldrig, säger flygbolaget BRA Flygs ägare Per G. Braathen till P4 Gotland."
  2. Ola: Jepp, en riktig vingelpelle utan någon klar strategi.
  3. Thomas: Han sade det under förutsättning att Arlanda byggs ut om jag inte misstar mig.
  4. Henrik: Stämmer, svårt genomföra annars.
  5. Elias: Bromma är inte bara ett fiasko för skattebetalarnas pengar, utan också en uppenbar hinder för bostadsbyggandet i hela Stockholmsregionen. Det är helt oacceptabelt att hålla två underutnyttjade flygplatser i Stockholm samtidigt på bekostnad av skattebetalarnas pengar. Hela landet, inklusive Stockholms regionen, kan dra nytta av att bara använda Arlanda på ett mer effektivt sätt än idag utan att behöva nödvändigtvis ha två underutnyttjade flygplatser i bruk.Jag är helt övertygad om att vad Stockholm behöver är smarta, pragmatiska och sunt förnuft politiker som bättre hanterar skattebetalarnas pengar och stänger Bromma en gång för alla. Bromma har ingen framtid. Flygets framtid är i Arlanda.
  6. Henrik: Direkt efter Per G. Braathen annonserade att man trots allt skulle fortsätta trafiken på Bromma än Arlanda som han sagt var en möjlighet, så sa Swediavia i en intervju på Dagens Industri TV att man gått BRA tillmötes på alla krav de hade för att flytta till Arlanda. BRA hade fått alla slot tider man önskat men utspelet från Per G. Braathen att Arlanda var ett alternativ var bara teater. Han pratar också att BRA ska ha el-flyg redan 2025, vilket bara är tomma ord.
  7. Anders: Elias jag gissar att du är miljöpartist.
  8. Anonym: Anders trolig eller inte men jag är Moderat och bor i centrala Stockholm. Men debatten handlar inte alls om vilket parti jag tillhör eller var man bor utan snarare att intelligenta, seriösa, rationella, obestridliga, hållbara och därför övertygande argument för varför Stockholm behöver ha en eller två flygplatser i drift, om det är så att Stockholm verkligen behöver två ineffektiva flygplatser som användssamtidigt.
  9. Balans: Oavsett partitillhörighet eller om man är en förespråkare till att bygga bostäder på all ledig och tillgänglig mark så är faktumet att man inte kan basera ett sådant beslut på en rapport som är framtagen i en pandemi. Framförallt inte i en bransch som är extra utsatt i detta läge, som en jämförelse så skulle vi då kunna besluta om att vi inte längre behövde restauranger eller barer, för de är inte lönsamma och har en låg volym. Forumet måste sansa sig och diskussion baseras på fakta, inte partitycke eller enkelfil's tänk, det är en mycket större fråga som innefattar logistik och tillgänglighet för landsbyggd och sverige som helhet.
  10. Henrik: Bromma flygplats visade dalande passagerare siffror redan innan Corona. Flygplatsen har visat röda siffror länge, stora investeringar på flygplatsen skulle betala sej med att mängden passagerare ständigt skulle öka vilket visade sej fel (innan Corona). Nu står vi där med en flygplats som inte ens var lönsam innan Corona, affärs resenärerna lär inte komma tillbaka i samma utsträckning som innan Corona. Över dagen möten ersätts med digitala möten, tjänsteresor kommer sjunka drastiskt.
  11. Granskaren: Hahahaaaaa Anders!! Rolig du är! Gissa partitillhörighet. Jag hoppas att varje röstberättigad i detta land kan tänka fritt utan att enbart tänka som en partiväljare!! Hahhahahhhaaaaaaa för underbart härliga, i min värld, korkade kommentarer!! Denna kommentar by the way är enbart klok - inte dum whatsoever!!
  12. Elsa: @Elias jag tycker inte det är särskilt förnuftiga politiker som vill lägga 900 Miljarder(!) på höghastighetståg genom Sverige heller..
  13. Anonym: Debatten handlar om varför det är viktigt att sätta stopp för ett historiskt fel när det gäller att subventionera två underutnyttjade flygplatser i samma stad med skattebetalarnas penga. Det handlar om att erkänna en gång för alla vikten av den obestridliga och oersättliga roll som Arlanda spelar för både inrikes och internationella flygningar. En roll som Bromma tyvärr inte har och aldrig kommer att kunna ha jämfört med Arlanda. Denna debatt för att vara seriös kan inte bara handla om det löjliga argumentet om hur bekvämt och trevligt det är att ta sig till och från Bromma i Stockholm som inrikespassagerare. Det är också viktigt att ta hänsyn till den negativa effekt som samma sak ger på kort och mellanlång sikt att Sveriges huvudstad tappar konkurrenskraft med andra huvudstäder pga man inte kan bygga bostäder i ett större perspektiv i den tack som behövs eftersom av säkerhetsskäl Bromma förhindrar denna nödvändiga utvecklingen för en helt region. Debatten handlar inte om den katastrofala ekonomiska effekten som Coronavirus har lett till flygplatsen i Bromma. Diskussionen om att Bromma nedläggning inte började pga pandemin utan för att det under många år innan den anlände var redan väl känt att Bromma var ekonomiskt ohållbart. Coronavirus kom till att katalysera det gammla och välkända problemet som Bromma har ställt för skattebetalarnas pengar långt före den nuvarande pandemin drabbades. Det är varken smart eller ansvarigt att fortsätta slösa mer tid och pengar på Bromma. Framtiden tillhör Arlanda.
STRICCT TRAVEL expanderar!
Sista ansökningsdag:
8 oktober 2021
På nytt jobb

Prenumerera gratis på Travel News fullmatade nyhetsbrev och få senaste nytt från reseindustrin varje vardag senast klockan 8.