Den 30 mars i fjol började Braathens Regional Airways flyga med två av sina ATR72-600 åt Lufthansas dotterbolag Austrian. Planen användes på mindre trafikerade rutter i och kring Österrike och uppdraget utökades till tre flygplan.
Avtalen var en wet-lease, eftersom BRA då beslutat byta affärsmodell till ACMI (Aircraft, Crew, Maintenance, Insurance). Övriga turbopropplan flyger för SAS.
Men nu häver Lufthansa avtalet med omedelbar verkan och skriver till Austrians ledning i ett meddelande, här starkt förkortat:
”Braathens Regional Airways har indirekt påverkats av obeståndet i sitt systerbolag Braathens International Airways. Bolaget uppfyller inte längre Lufthansas wet-lease-standard. Olyckligtvis föreligger inte längre en stabil bas för partnerskap. Samarbetat avslutas därför med omedelbar verkan.”
BRA:s kommunikationsansvarige Lars Resare låter uppriktigt förvånad:
– Ja, vi väntar på en förklaring och har påbörjat en dialog för att förstå. Det finns inget i de utvärderingar som gjorts som tyder på att vi brustit.
– Vi har haft ett gott samarbete, och det är klart att det är ett ekonomiskt avbräck. Men, som sagt, vi vill veta mer innan vi kommenterar i detalj.
Braathens Regional Airways och ett systerbolag beviljades i början av oktober rekonstruktion av Solna tingsrätt. Rekonstruktör är advokat Hans Renman vid Schjödt advokatbyrå.
Braathens International Airways samt Braathens Crew försatte i konkurs av Solna tingsrätt den 30 september. Konkursförvaltare är advokat Anders Nilsson vid CMS Wistrand advokatbyrå.