– Om det här fortsätter kan det få allvarliga konsekvenser för hela branschen, säger Åsa Backman, projektledare på TYA i en skriftlig kommentar.
I Trendindikator Flyg 2025–2028 uppger 73 procent av de tillfrågade företagen – däribland SAS, Försvarsmakten och Svenskt Ambulansflyg – att de har för lite flygteknisk personal, och sju av tio planerar att rekrytera de kommande tre åren.
Bristen förklaras bland annat av att många lämnade flyget under pandemin och att det tar lång tid att utbilda sig. För att bli certifierad flygtekniker krävs både teoretiska studier, praktik och flera års arbete på verkstad.
Särskilt oroande är läget för plåtslagare – 84 procent av företagen uppger att de saknas.
– Många stora plåt- och strukturjobb görs numera utomlands, vilket gör att kompetensen håller på att försvinna i Sverige, säger Knut Lövgren, stationschef på Norwegian Tekniska vid Arlanda.
🛠 Om undersökningen:
TYA:s rapport genomförs vart tredje år. I årets upplaga svarade 29 av 33 certifierade flygtekniska företag, bland andra SAAB, SAS, BRA, Norwegian, Försvarsmakten och Svenskt Ambulansflyg.