Delta Air Lines håller på att rulla ut ett nytt AI-drivet prissättningssystem, utvecklat av det israeliska techbolaget Fetcherr. Ambitionen är att tekniken ska användas på 20 procent av bolagets amerikanska linjer redan i slutet av 2025. I dagsläget används systemet på omkring 3 procent av inrikesflygen. Det rapporterar Reuters.
Systemet analyserar stora mängder marknadsdata i realtid – som bokningstrender, konkurrens och efterfrågan – för att sätta biljettpriser. Enligt Delta handlar det om en mer automatiserad version av traditionell dynamisk prissättning. Men tre demokratiska senatorer, bland dem Ruben Gallego och Mark Warner, har nu riktat skarp kritik mot modellen.
De menar att tekniken i praktiken kan användas för att identifiera resenärernas smärtgräns – det vill säga högsta möjliga pris de är beredda att betala – och ta betalt därefter. Gallego skriver på X (tidigare Twitter):
”Det här är inte rättvis prissättning – det är rovdrift på konsumenter. Jag tänker inte låta dem komma undan med det.”
Senatorerna kräver nu insyn i vilken typ av data Delta använder, hur AI-modellen tränas och vilka skyddsmekanismer som finns på plats. Delta svarar att tekniken inte använder personuppgifter eller skapar individuella prisnivåer, utan att samma pris visas för alla kunder i samma kanal.