Det har varit en händelserik vecka för krisande Braathen:
I måndag konkurs i dotterbolagen Braathens Crew och Braathen International Airways. Fyra dagar senare rekonstruktion av resten av företagets operativa delar, moderbolaget BRA och Braathen Regional Airways.
Så här skriver företaget vid lunch på fredag:
”Under veckan har Braathens genomfört åtgärder för att skapa förutsättningar för långsiktig finansiell stabilitet. Efter att planerade finansieringsinitiativ inte kunnat genomföras ansökte styrelsen under måndagskvällen om konkurs för bolagets Airbus-verksamhet. Samtidigt meddelade bolaget att åtgärder inom ATR-verksamheten skulle bli nödvändiga för att kunna bevara de delar av verksamheten där det finns efterfrågan och livskraft. Nu inleds nästa steg genom att moderbolaget Braathens Regional Airlines (BRA) AB och det operativa bolaget Braathens Regional Airways AB har beviljats företagsrekonstruktion i Solna Tingsrätt. Processen ska inte få några flygoperativa konsekvenser och produktionen för SAS och Austrian Airlines fortsätter som planerat.
Målet är att hantera de omställningskostnader som uppstått i samband med att Braathens övergått till att vara en renodlad ACMI-leverantör. Samtidigt syftar processen till att säkra långsiktig livskraft genom att minska skuldsättningen, omförhandla avtal med uppdragsgivare och andra parter samt reducera kostnader i driften. Ledningen ser dessutom över ett antal förbättringsåtgärder som effektiviserar ATR-verksamheten.
Ägare, kunder och finansiärer har ställt sig bakom processen. Ytterligare åtgärder kommer inom de närmaste veckorna att presenteras för att skapa en långsiktigt hållbar koncernplattform.”
Relaterade artiklar
-
Braathens ansöker om konkurs för Airbus-verksamheten – så drabbas Ving och Apollo
-
Per G. Braathens tredje omstart – ”Sverige är världens sämsta flygmarknad”
-
Därför var det nödvändigt för Braathens att kapa charterbenet
-
Så påverkas charterbolagen när BRA lämnar Airbus
-
Per G Braathen om konkursen: ”Förfärligt tråkigt, men jag hatar att ge upp”