Annons:

Elflyg inte långt borta, reguljär trafik 2025

Travel News har flera gånger intervjuat Anders Forslund, flygplansforskaren som idag är vd på nystartade HEART Aerospace. Bolaget håller på att utveckla ett 19 säten stort elflygplan. - Just nu ligger vi lite före tidsplanen, säger han till Travel News i samband med en hearing om elflyg i Sveriges riksdag. 

Det nya sedan oktober är att de nordiska flygplatsbolagen Swedavia, Finavia och Avinor har bildat ett nätverk och fått fyra miljoner av Nordic Innovation, en organisation under Nordiska rådet. Gruppens mål är att utveckla en standard för elflyg på samma sätt som Sverige på 1980-talet utvecklade NMT som senare blev GSM och som idag är global standard för all mobiltelefoni. 2022 ska gruppen vara klar och då ska det finnas en gemensam laddnings-struktur för elflygplan, en affärsmodell för regionalt flyg, en standard för hur elplanen ska klara i vårt väder, (exempelvis avisning av vingar) och en plattform för samarbete i luften. Flera av regionens flygbolag är också med i rådet, bland annat BRA, SAS, Icelandair och Finnair. Och förstår HEART.

– Elflyg är bra av tre anledningar, förklarar Anders Forslund. De har noll utsläpp, det är mycket lägre driftskostnader och ger bättre infrastruktur i ett land. Bara två procent av allt inrikesflyg går inte till en huvudstad. Med små elflygplan kan man flyga sträckan SundsvallKarlstad utan att åka förbi Arlanda. 

Han tror följaktligen att det kommer att kosta lika mycket att åka med ett 19-stolars plan som det idag gör att åka i ett 76-sätes plan.

Just nu håller HEART Aerospace på att utveckla styrningen av en elmotor och snart ska en propeller sättas fast i företagets hangar i Säve. Om två år hoppas man komma igång med testflygningar och 2025 ska reguljära linjer vara i gång. 

Ett nytt flygplan kommer att kosta runt 100 miljoner kronor, men hela projektet att starta ett nytt bolag som bygger elflygplan är förstås ett miljardprojekt. Hur många miljarder vill vd Anders Forslund inte avslöja.

Helena Gellerman, riksdagsledamot Liberalerna, Fredrik Kämpfe, branschchef Transportföretagen flygbranschen, Anders Forslund, CEO Heart Aerospace och Swedavias PA-chef.

 

Kommentarer är stängda.