Annons:

EU-domstolen: Framflyttad flygresa ska ses som inställd

En flygavgång ska anses vara inställd om den flyttas framåt mer än en timme, enligt EU-domstolen. Beslutet kan innebära att det blir lättare för resenärer att få kompensation vid försenade flygresor. Enligt domstolen kan en sådan framflyttning leda till ”allvarliga olägenheter för passagerare”.

I fall där en flygning flyttas framåt en längre tid finns rätt till kompensation, och flygbolagen kan bli skyldiga att betala 250 till 600 euro, cirka 2.500 till 6.100 kronor, beroende på hur lång flygning det handlar om, enligt domstolen. Det gäller exempelvis när kommunikationen om att avgången försenats varit sen.

4 kommentarer

  1. Andreas Körösi: Konsumentupplysning... inte heltäckande men förhoppningsvis klargörande.. Flygbolag har ALLTID skyldighet att erbjuda "assistance" för inställd flyg. (D.v.s. hjälp att hitta alternativ) Kompensation ( € 250-600) utgår INTE ifall man meddelat passagerare mer än a) mer än 2 veckor innan avfärd b) mer än 1 vecka innan avfärd och ankomst är max 4 tim efter ursprunglig tidtabell c) mindre än 1 vecka och ankomst är max 2 tim efter ursprunglig tidtabell
  2. Basse Luring: Med denna bisarra twist på vad ett flygande transportföretag måste förhålla sig till så bör självfallet priset på en flygbiljett stiga avsevärt.Någon måste ju betala för den faktiska kostnaden om vi överhuvudtaget ska ha någon kommersiell flygtrafik igång inom Europa.
  3. Anonym: Det är bra att passagerares rättigheter stärks. Men samtidigt kan man ju inte sluta fundera på om det någonsin tas rationella beslut i Bryssel eller om de bara vill att det ska verka så. Det finns aldrig något mellanting. Att en flight blir en timme sen, kan ha många orsaker och det får väl anses som tillbörligt i en del lägen. Eller ska flygbolagen nu tumma på säkerheten för att de inte vill bli en timme sena och behöva betala kompensation till alla.
  4. Lars: Gäller motsvarande regler för samtliga andra transportslag, eller är det bara flyget som särbehandlas?