EU:s transportkommissionär Apostolos Tzitzikostas har utfärdat en varning: Europas luftfartsnät står inför mycket svåra förhållanden i sommar. Efterfrågan har redan ökat med ca 5 procent jämfört med 2024, och på de mest intensiva dagarna hanteras uppåt 37 000 flyg i europeiskt luftrum – nära den kapacitetsgräns som flygledarna klarar av, det rapporterar Financial Times.
Huvudorsaker till risk för rekordförseningar:
- Bemanningsbrist i flygtrafikledningen – särskilt i Frankrike där strejker nyligen ledde till inställda flygningar i tusental och förseningskostnader om ca 100 € per minut (Financial Times).
- Klimat- och väderrelaterade störningar, såsom skogsbränder i Marseille och extremvärme i Grekland, vilka tvingat flygplatser att stänga tillfälligt (Financial Times).
- Kriget i Ukraina – vilket innebär att omkring 20 procent av Europas luftrum är otillgängligt och tvingar in flygplan på längre och mer trånga rutter (Mighty Travels).
- Svårigheter med utbildning av flygledare – där vissa länder kräver upp till fem års utbildning, vilket bromsar nyrekryteringen .
Eurocontrol varnar samtidigt att om inget görs är det osannolikt att sommaren blir förnöjsam:
Reaktioner från flygbolag och bransch:
- Ryanair har krävt EU-åtgärder, och lanserat en ”ATC League of Delays” för att sätta press på kommissionen att säkra flygledarkapacitet och skydd vid strejker (tourexpi.com).
- IATA kritiserar systemets fragmentering och kräver snabba genombrott för initiativet ”Single European Sky” för att effektivisera rutterna och minska flaskhalsar (Financial Times).
- Jet2:s vd uppger att många kunder redan är oroade efter de franska strejkerna (Financial Times).