Annons:

Foto: Unsplash

EU:s flygbränsle fortfarande fossilt – SAF på 0,6 procent under 2024

Bara 0,6 procent av flygbränslet i EU under 2024 var hållbart. Men det sparade ändå utsläpp motsvarande 10 000 flygningar mellan Madrid och Paris.

Den europeiska luftfartsorganisationen EASA har nu publicerat sin första rapport inom ramen för miljöprojektet ReFuelEU. I år ska 2 procent av bränslet vara SAF (Sustainable Aviation Fuel) och inkluderar såväl olika biobränslen, oftast gjorda på slakterifett eller frityroljor, och syntetiskt flygbränsle.

2030 ska inblandningen av SAF vara 6 procent för att nå det långsiktiga målet 70 procent år 2050.

Men vägen dit är lång och bristen på produktion påtaglig. Det gör att priset för SAF i fjol låg på nära 7 dollar per gallon, tre gånger så dyrt som Jet-A.

Flygbolagen som använde SAF i fjol köpte 63,7 miljoner gallon för runt 4 miljarder kronor, vilket reducerade CO2-utsläppen med 714 000 ton eller cirka 10 000 normala flygningar Madrid – Paris.

Utbyggnaden av systemet med SAF är ännu i sin linda. I fjol fanns 25 bränslebolag som levererade SAF till 33 flygplatser i tolv länder. Men så gott som hela konsumtionen av hållbart bränsle skedde i fem länder: Spanien, Frankrike, Nederländerna, Tyskland och Sverige.

Relaterade artiklar

Kommentarer

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Våra regler är enkla:Håll en god ton. Visa respekt för dem vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras av redaktionen.

0 kommentarer Öppna