Den europeiska luftfartsorganisationen EASA har nu publicerat sin första rapport inom ramen för miljöprojektet ReFuelEU. I år ska 2 procent av bränslet vara SAF (Sustainable Aviation Fuel) och inkluderar såväl olika biobränslen, oftast gjorda på slakterifett eller frityroljor, och syntetiskt flygbränsle.
2030 ska inblandningen av SAF vara 6 procent för att nå det långsiktiga målet 70 procent år 2050.
Men vägen dit är lång och bristen på produktion påtaglig. Det gör att priset för SAF i fjol låg på nära 7 dollar per gallon, tre gånger så dyrt som Jet-A.
Flygbolagen som använde SAF i fjol köpte 63,7 miljoner gallon för runt 4 miljarder kronor, vilket reducerade CO2-utsläppen med 714 000 ton eller cirka 10 000 normala flygningar Madrid – Paris.
Utbyggnaden av systemet med SAF är ännu i sin linda. I fjol fanns 25 bränslebolag som levererade SAF till 33 flygplatser i tolv länder. Men så gott som hela konsumtionen av hållbart bränsle skedde i fem länder: Spanien, Frankrike, Nederländerna, Tyskland och Sverige.