Enligt Europeiska miljöbyrån har utsläpp från internationellt flygande mer än dubblerats sen 1990.
– Utsläpp från flyget är på väg att fullständigt överskrida målen som EU satt upp för sig själva. Att flyga från London till New York tur och retur släpper till exempel ut lika mycket koldioxid som uppvärmningen av ett genomsnittligt europeiskt hem i ett helt år. Och det är ganska mycket när det handlar om en enda resa, säger Andreas Unterstaller.
Han menar att flygpriserna behöver bli högre, att det behövs fler miljövänliga alternativ, att tekniken måste bli bättre – men också att vi måste flyga mindre.
Fredrik Kämpfe, branschchef för Svenska Flygbranschen, menar att man behöver ta fram ny teknik för att minska flygets utsläpp.
– Flyget har ett ansvar som alla andra branscher och det är nåt vi tar på största allvar, men vi menar ju att det är utsläppen som ska minska och inte resandet. Ännu bränslesnålare motorer, ny design, mindre luftmotstånd – vi jobbar med lättare material, vi tar fram biodrivmedel och jobbar också med eldrift. Så det är många saker på gång nu för att förminska flygets utsläpp, säger han.
Andreas Unterstaller menar att vi måste göra något nu om vi ska lyckas nå EU-målen.
– Vi vet att vi inte är där vi borde vara för att nå målen, och att vi behöver agera omgående.
En kommentar