Annons:

Premium Foto: Unsplash

EU:s nya gränssystem skapar kaos – flygplatser varnar för timmar av köer

Den europeiska flygplatsorganisationen ACI Europe uppmanar EU-kommissionen och samtliga 29 Schengenländer att skyndsamt hantera vad man beskriver som växande operativa problem kring det nya digitala in- och utresesystemet EES (Entry-Exit System).

EES började införas stegvis den 12 oktober och ska enligt plan vara fullt implementerat senast den 10 april 2026. Redan två månader in i utrullningen har systemet registrerat över tio miljoner in- och utresor och används nu vid mer än en fjärdedel av EU:s gränsövergångar. Det rapporterar Business Travel News Europe.

Problemen har enligt ACI Europe lett till att handläggningstiderna vid gränskontroller ökat med upp till 70 procent, med köer på upp till tre timmar under högtrafik. Flygplatser i bland annat Frankrike, Tyskland, Grekland, Island, Italien, Portugal och Spanien uppges vara särskilt hårt drabbade.

– Betydande obehag drabbar redan resenärerna, säger ACI Europes generaldirektör Olivier Jankovec, som varnar för att situationen riskerar att förvärras när införandet trappas upp under 2026.

Han pekar särskilt på att andelen gränsövergångar som omfattas av EES ska öka till 35 procent från den 9 januari, i enlighet med införandeplanen.

– Om de operativa problem vi nu lyfter inte löses inom de närmaste veckorna kommer detta oundvikligen att leda till allvarligare trängsel och systemstörningar för både flygplatser och flygbolag. Det kan i värsta fall innebära betydande säkerhetsrisker, säger Jankovec.

ACI Europe lyfter även fram fortsatt begränsad tillgång till automatiserade gränskontrollgrindar, brist på gränskontrollpersonal samt avsaknaden av en fungerande app för förhandsregistrering som ytterligare riskfaktorer.

Samtidigt understryker organisationen sitt stöd för systemets grundidé.

– Vi förstår fullt ut betydelsen av EES och står bakom införandet. Men systemet får inte innebära kaos för resenärerna och oreda på Europas flygplatser, säger Jankovec.

EU-kommissionen håller fast vid tidsplanen och räknar fortsatt med full drift senast den 10 april 2026, men medger att inkörningsproblem är att vänta.

Relaterade artiklar