Annons:

Dataskarm

Expert: SAS nya sajt har tappat 30 procent

En webbplats för miljontals kronor kan rasa brutalt i Googles tuffa rankning. Enligt en kartläggning har SAS nya sajt tappat 30 procent av sin forna söktrafik. Orsaken är slarv och misstag, säger sökmotorexperten som pekar ut de vanligaste fällorna när företag bygger om hemsidan, skriver Dagens Industri.

”Det visuella är ofta det man lägger krut på under bygget av en ny sida. Det som inte syns, men som kanske är mest värt, Googletrafiken, lägger man inte så stor vikt vid. Det hafsas till på slutet”, säger sökmotorexperten Christian Rudolf, vd och grundare av Top Dog till Dagens Industri.

SAS vill dock inte kännas vid uppgifterna. Presschefen Miriam Skovfoged kommenterar:

”En migrering till en ny hemsida medför i princip alltid ett fall i organiska placeringar, en omstrukturering av en hemsida kan också leda till att man förlorar synlighet på vissa sökord. Detta var vi självklart medvetna om och vi är idag långt mer synliga på de sökord som är strategiskt viktiga för oss än vi var före migreringen.”

Men enligt Christians Rudolfs analys är tappet tydligt.

”Förr hamnade SAS högt upp på flygsökningar, nu när de rasat ned är det mycket färre som ser träffen.”

Kommentarer är stängda.

Innesäljare till Stockholm Meeting Selection AB
Sista ansökningsdag:
9 maj 2024
Vector Nordic söker operativ VD!
Sista ansökningsdag:
30 april 2024
Konferenssäljare med inriktning utveckling!
Sista ansökningsdag:
1 maj 2024
Reseproducent/projektledare till Travel Team
Sista ansökningsdag:
15 maj 2024
Ticket Privatresor söker Junior Product Manager
Sista ansökningsdag:
9 maj 2024