När de äntligen kom fram var incheckningen stängd. Enligt Anette Nosko fick de beskedet att de borde ha varit på plats ”tre till fyra timmar före avgång” – trots att SAS officiellt rekommenderar 2,5 timmar. Det rapporterar Aftonbladet.
Någon ombokning erbjöds inte. I stället står familjen nu med 41 000 kronor i förlorad charterresa – och utan hjälp från vare sig flygbolaget eller Swedavia – än så länge.
Enligt Swedavia var trycket extra högt på Arlanda denna helg, med över 300 000 resenärer i omlopp.
Ansvarig för bagagehanteringen på Arlanda är i grunden flygbolagen själva – men det sker genom underleverantörer, så kallade ground handling-företag. Swedavia, som driver Arlanda, ansvarar för flygplatsens infrastruktur – inklusive bagageband, terminaler och säkerhetskontroller – men inte för själva bagageinlämningen, sorteringen eller lastningen på flygplan.
Så om det blir kaos i incheckningen eller bagageinlämningen är det i första hand flygbolaget, som bär ansvaret.