Bokningssytemet bygger på teknologin Nevio, utvecklad av Amadeus. Pilotprojektet lanseras först i Irland via Finnairs internationella webbplats, och ska därefter stegvis rullas ut på fler marknader.
Syftet med ”Offers and Orders” är att modernisera flygbokningar. I stället för att hantera separata dokument – som PNR (Passenger Name Record), e-biljetter och övriga resehandlingar – samlas allt i en enda digital bokning baserad på IATA:s ”One Order”-standard.
– Detta är en massiv teknologisk omvandling, där allt förändras: arkitektur, integration, data, applikationer, processer och arbetssätt. Det är emellertid ännu mer av en affärsmässig förändring som gör det möjligt för oss att ompröva hur vi bäst betjänar våra kunder i de digitala kanalerna, säger Tiina Vesterinen, Vice President of Digital Customer and Revenue för Finnair.
Tiina Vesterinen betonar att plattformen banar väg för dynamiska produktpaket, förbättrad försäljning av tilläggstjänster – och på sikt, en mer personlig kundupplevelse.
Tidigare i maj genomförde Finnairs vd Turkka Kuusisto den första kompletta bokningen via det nya systemet i form av en flygning från Helsingfors till London Heathrow. Därmed blev Finnair det första flygbolaget i världen att fullt ut boka en genom ”Offers and Orders”-formatet.
Finnair är Amadeus pilotkund, men även andra stora aktörer – däribland British Airways och Air France-KLM – samarbetar med teknikföretaget för att implementera lösningen framöver.