Tillväxten drevs främst av ökat resande till Asien och Nordamerika, där antalet passagerare steg kraftigt. I USA återkom Seattle tidigare än i fjol till sommarprogrammet, och bolaget har ökat antalet avgångar till flera destinationer, framför allt Dallas. I Asien har trafiken stärkts med fler avgångar till Osaka och Nagoya i Japan.
Kapaciteten, mätt i tillgängliga säteskilometer (ASK), ökade med 6,6 procent totalt – främst tack vare expansionen på Nordatlanten och i Asien. Samtidigt minskade kapaciteten till Mellanöstern efter det att samarbetet med Qatar Airways på sträckorna från Stockholm och Köpenhamn till Doha avslutades i januari.
Passagerartrafiken (RPK) ökade med 8,3 procent totalt. Den största ökningen sågs i interkontinental trafik, medan utvecklingen i Europa var stabil och Mellanösterntrafiken backade.
På punktlighet levererade Finnair också bättre siffror än i fjol – 80,6 procent av flygen anlände i tid, jämfört med 77,2 procent i maj 2024.
Fraktsidan utvecklades svagare – den totala fraktvolymen minskade med 4,2 procent, särskilt i trafiken till Europa och Mellanöstern.