Annons:

Fler anlitar företag för att få ersättning vid resa

Allt fler konsumenter väljer att anlita privata företag för att kräva ersättning från exempelvis försäkringsbolag, enligt Allmänna reklamationsnämnden (ARN), skriver Dagens Nyheter.

Allt fler konsumenter använder sig av ombuden när de lämnar in sina klagomål, enligt Marcus Isgren som är ordförande på ARN.

Företaget Flyghjälp är ett bolag vars affärsmodell går ut på att de kräver ersättning åt sina kunder vid försenade eller inställda flyg.

– Om flygbolaget hävdar att kunderna inte har rätt till ersättning är det många som godtar det. Det är då vi kommer in i bilden, säger Alex Kirkeberg till Dagens Nyheter, presschef och expert i rättigheter för flygpassagerare, på företaget.

Enligt företaget själva anlitas de årligen av cirka 140.000 flygresenärer. I vissa fall slutar det med avgörande i domstol. Om företaget lyckas behåller de 30 procent av ersättningen. Ett av de högsta ersättningsbeloppen för försenade flyg är 600 euro, vilket motsvarar cirka 6.000 kronor. Det innebär att företaget behåller omkring 1.800 kronor av summan.

Kommentarer är stängda.