Flightright är ett företag som hjälper flygbolagens kunder få ersättning vid förseningar, uteblivna flygningar och annat strul som berättigar till kompensation. Bolaget har funnits i 14 år, har 140 anställda och säger sig ha vunnit tillbaka 5 miljarder kronor till missnöjda flygresenärer.
De rankar bolagen utifrån tre kriterier: tillförlitlighet, återbetalningsrutiner och kundnöjdhet. Vid den sammanvägda klassningen av Europas 20 största bolag hamnar Finnair i botten med betyget 2,48 på en skala där 1 är 1 är uselt och 5 toppbetyg.
En titt på de ingående kriterierna visar att Finnair hamnar i botten uteslutande på grund av betyget 1,5 i tillförlitlighet. Det är inte så konstigt eftersom bolaget i snart ett år drabbats av återkommande punktstrejker med inställda flyg och schemaändringar som följd.
När det gäller återbetalning sköter sig Finnair ungefär lika bra som de flesta och får 3 i betyg. Och i kundnöjdhet placerar sig ändå Finnair på fjärde plats med 2,94 poäng, slagna endast av British Airways, med 3,15, Austrian med 3,07 och Lufthansa med 3,03 poäng.
Sämst i kundnöjdhet är Easyjet med 2,03 och SAS med 2,05 poäng. SAS hamnar totalt ändå i mitten av tabellen på en elfteplats på grund av högt betyg i tillförlitlighet.
Bäst totalt sett är Discover Airlines, en avknoppning från tvåan, tyska Eurowings.
Flightright Index: these are the worst airlines of 2025 | Flightright