Annons:

Premium Flopp för Finnair: Sämst i Europa enligt ny ranking

Flopp för Finnair: Sämst i Europa enligt ny ranking

Finnair är Europas sämsta flygbolag under första halvåret 2025, enligt sajten Flightrights ranking. Det beror på återkommande strejker och ändå är kunderna nöjda.

Flightright är ett företag som hjälper flygbolagens kunder få ersättning vid förseningar, uteblivna flygningar och annat strul som berättigar till kompensation. Bolaget har funnits i 14 år, har 140 anställda och säger sig ha vunnit tillbaka 5 miljarder kronor till missnöjda flygresenärer.

De rankar bolagen utifrån tre kriterier: tillförlitlighet, återbetalningsrutiner och kundnöjdhet. Vid den sammanvägda klassningen av Europas 20 största bolag hamnar Finnair i botten med betyget 2,48 på en skala där 1 är 1 är uselt och 5 toppbetyg.

En titt på de ingående kriterierna visar att Finnair hamnar i botten uteslutande på grund av betyget 1,5 i tillförlitlighet. Det är inte så konstigt eftersom bolaget i snart ett år drabbats av återkommande punktstrejker med inställda flyg och schemaändringar som följd.

När det gäller återbetalning sköter sig Finnair ungefär lika bra som de flesta och får 3 i betyg. Och i kundnöjdhet placerar sig ändå Finnair på fjärde plats med 2,94 poäng, slagna endast av British Airways, med 3,15, Austrian med 3,07 och Lufthansa med 3,03 poäng.

Sämst i kundnöjdhet är Easyjet med 2,03 och SAS med 2,05 poäng. SAS hamnar totalt ändå i mitten av tabellen på en elfteplats på grund av högt betyg i tillförlitlighet.

Bäst totalt sett är Discover Airlines, en avknoppning från tvåan, tyska Eurowings.

Flightright Index: these are the worst airlines of 2025 | Flightright

Relaterade artiklar

Marknadschef till WE Travel Group
Sista ansökningsdag:
18 augusti 2025
visit-dalarna
VD till Visit Dalarna
Sista ansökningsdag:
24 augusti 2025