Annons:

Flyg till Iran stoppas av Transportstyrelsen

Flygningar mellan Sverige och Iran stoppas. Transportstyrelsen har beslutat att tillfälligt återkalla trafiktillståndet för Iran Airs flygningar mellan de två länderna.

Anledningen till stoppet är att det finns oklarheter kring olyckan utanför Teheran och säkerheten för den civila luftfarten, enligt Transportstyrelsen.

– Det är utifrån ett flygsäkerhetsperspektiv och med hänsyn till passagerarna som vi har kommit fram till det här beslutet, säger Gunnar Ljungberg, sjö- och luftfartsdirektör vid Transportstyrelsen, till TT.

Beslutet gäller till dess att myndigheten fattar ett nytt.

Att återkalla ett flygbolags trafikstillstånd beskriver han som väldigt ovanligt. Tidigare har bland annat ett bolag nekats att trafikera sträckan mellan Iraks huvudstad Bagdad och Sverige. Bolaget, Iraqi Airways, levde inte upp till säkerhetskraven.

GER REKOMMENDATIONER

Förutom det indragna tillståndet för Iran Air har Transportstyrelsen även gett ut ett så kallat Notam-meddelande (Notice to airmen) med rekommendationer för flygbolag som bedriver trafik i området.

– Det innehåller starka rekommendationer om att undvika luftrummet över Iran och Irak. Detta har flera andra länder redan gjort, bland annat Tyskland och Storbritannien, säger Ljungberg.

Åtgärden innebär inget förbud, men bolagen är ytterst ansvariga för sina flygningar, påpekar han, vilket kräver att de tar del av information som kan påverka säkerheten.

Men även om Sverige tillsammans med en rad andra länder starkt avråder från flygningar över Iran finns det andra bolag, utanför Europa, som inte påverkas av rekommendationerna. Flygresenärer i området kan alltså byta bolag och utsättas för de risker som svenska myndigheter nu varnar för.

BEDÖMER ALL INFORMATION

Transportstyrelsen ska följa händelseutvecklingen för att löpande kunna ge rätt råd till flygbolagen. Men hur länge det dröjer innan de nuvarande rekommendationerna eventuellt kan ändras är svårt att säga, enligt Ljungberg.

– Vi gör en bedömning av all tillgänglig information som vi kan få.

Under fredagen kom också den europeiska flygsäkerhetsmyndigheten Easa med en rekommendation till flygbolagen om att inte flyga lägre än 7 620 meter (25 000 fot) över Iran.

– Det handlar om överflygningar över ett lands territorium. Det baseras sannolikt på vilka vapensystem den aktuella staten har och deras räckvidd, säger Gunnar Ljungberg.

Han betonar också att Easas rekommendation inte påverkar beslutet om återkallandet av trafiktillståndet för Iran Airs flygningar.

TT

En kommentar

  1. ESSA: Typisk svensk politisk korrekthet. Transportstyrelsen borde veta bättre. Ett flygbolags tillstånd skall återkallas i de fall flygbolaget bristen/inte uppfyller säkerhetskraven. Det finns inget bevis för att Iran Air inte är det. Att luftrummet anses osäkert är en helt annan sak och ingen egentlig grund för att återkalla ett trafiktillstånd. EASA har gjort den riktiga bedömningen, inga AOC har återkallats men har rekommenderat en lägsta flyghöjd över landet. Transportstyrelsen, liksom många andra svenska myndigheter består, tyvärr, mest av ett gäng pajaser.