Enligt flyganalytiker Jan Ohlson har kunderna kommit in i en ”fas två” i varför man väljer bort flyget under pandemin.
– Förut har vi haft en ”covid-skräck”, nu har vi snarare en skräck för stängda gränser, vilket ju då påverkar resenärens möjlighet att få ersättning via försäkring. Man är rädd att få sitta i karantän, eller för att inte få komma in i landet till exempel, säger Jan Ohlson till SR.
Hur väntat var det för flygbolagen att den här nya fasen skulle komma?
– Den här fasen var väldigt oväntad. Att länder där vi haft passfrihet plötsligt ställer sig mot varandra – man kan åka från ena änden till den andra men inte tvärtom. Det är omöjligt att konsumenterna ska kunna hålla reda på det här, säger Jan Ohlson till SR.
Utan tydliga riktlinjer från EU, för både kunderna och flygbolagen, är flygningarna inte tillbaka på tillräckliga nivåer förrän 2024.
– När en del pratar om 2021 så kan du förmodligen glömma det. Det är nog snarare de pessimister som pratat om 2023, 2024, som får rätt. Och en hel del av flygbolagens kapacitet kommer ju aldrig tillbaka.
Dessutom riskerar konkurrenskraften inom flygbranschen att undergrävas när vissa tilldelas statligt stöd och andra blir utan.
– Under pandemin har ofta staten gått in som delägare eller till och med tagit över flygbolag. Det snedvrider konkurrensen något enormt. EU har kämpat i decennier för att få det till en helt kommersiell verksamhet, och det är svårt att förutspå hur det utvecklas i framtiden. Det man vet är att det inte blir nådigt för skattebetalarna, säger Jan Ohlson.
2 kommentarer