De reserestriktioner som medlemsstaterna införde under pandemin ledde till att 7 000 flyglinjer i det europeiska flygplatsnätverket stängdes ner, och tiotals miljoner passagerare drabbades av inställda flyg mellan mars 2020 och mars 2021. EU:s konsumentskyddsnätverk och EU-kommissionen genomför en omfattande granskning för att ta reda på vad flygbolagen kunde ha gjort bättre.
Utredningen är inte klar ännu men redan nu framkommer det att flygbolagen har uppmanats att informera om konsumentens rättigheter vid inställda flyg. De flygbolag som inte gett informationen har ombetts att vidta åtgärder för att följa informationskraven.
Flygbolagen ska även ge ett val mellan återbetalning i pengar och voucher till passagerarna när flyg har ställts in. Flygbolag som erbjudit vouchers, utan att samtidigt erbjuda återbetalning i pengar, har ombetts informera drabbade passagerare om att de kan välja återbetalning i pengar.
Flygbolagen har krav på sig att göra återbetalningar av inställda flyg inom sju dagar. Alla flygbolag som har längre återbetalningstider har ombetts att åtgärda eventuella eftersläpningar senast den 1 september.
Många gånger hänvisas konsumenter till resebyråerna för återbetalning av inställda flyg. Men konsumenterna har alltid rätt att vända sig direkt till flygbolaget som har ställt in flyget. Berörda flygbolag har ombetts att ta fram nya arbetssätt för att säkerställa att konsumenten kan begära återbetalning via flygbolaget.