– Alla trafikslag behövs, men vi måste säkerställa en väl fungerande infrastruktur i hela landet, sade Morfeldt.
Han påminde om att turismexporten i Sverige uppgick till 126 miljarder kronor under det senaste året – en nivå som motsvarar exportvärdet för livsmedel, drycker och metallmalmer tillsammans.
Under 2024 registrerades 16 miljoner utländska gästnätter i Sverige, varav nästan 10 miljoner besökare anlände med flyg.
– Flyget är helt enkelt en förutsättning för att människor ska kunna ta sig hit. Därför behöver vi så många internationella direktlinjer till Arlanda som möjligt, sa Morfeldt.
Fyra prioriteringar för framtidens flyg
Som en del av Svenskt Näringsliv driver Visita flera frågor kopplade till flygets konkurrenskraft. Bland de viktigaste punkterna nämnde Morfeldt:
- Fler internationella direktlinjer till Sverige.
- Billigare och enklare kollektivtrafik till och från Arlanda – i första hand genom att sänka den så kallade stationsavgiften.
- Att Arlanda utvecklas till en effektiv och attraktiv flygplats som helhetsupplevelse.
- Att Swedavia undanröjer hinder som bromsar investeringar i flygplatsen.
Han lyfte också behovet av att lyfta ur Bromma flygplats ur Swedavia för att möjliggöra mer flexibla lösningar för inrikesflyget.
Kräver en flygfrämjande politik
Avslutningsvis uppmanade Morfeldt beslutsfattare på alla nivåer att driva en flygfrämjande politik – från kommuner till regering.
– Sverige behöver en politik som ser flyget som en del av lösningen, inte som ett problem. Och för att få hjulen att snurra ännu snabbare måste Visit Sweden få mer resurser, sa Marcus Morfeldt.
Relaterade artiklar
-
”Vänta inte på att någon annan ska lösa problemet”
-
Andreas Carlson: ”Vi kommer att flyga mer i framtiden”
-
SAS: ”Vi har gått från rekonstruktion till expansion”
-
Norwegian efterlyser statligt stöd för att påskynda omställningen
-
Regeringens utredare: ”Många vill ha Bromma, men ingen vill betala”
-
Panelen enig: Det går inte att svälta flyget till klimatomställning