Annons:

Flygstrejk: detta ska du tänka på

Efter misslyckade förhandlingar gick under natten till fredagen drygt 1 400 SAS-piloter ut i strejk. Den omfattande strejken har resulterat i många hundra inställda avgångar och påverkat flera hundra tusen resenärer. Som regel gäller att samtliga resenärer vars flyg har ställts in har rätt till ombokning eller full återbetalning. Detta bör du som resenär tänka på gällande strejken, skriver Ticket i ett pressmeddelande.

Detta gäller om du som resenär påverkas, eller riskerar att påverkas, av strejken:

  • Vid inställt flyg påbörjas ombokningsprocessen direkt. Vill du inte bli ombokad; kontakta den du bokade din resa hos för att istället begära avbokning och återbetalning av flygbiljetten.
  • Resenärer med planerad avgång t o m den 5 maj som inte fått besked om deras flight har ställts in eller ej har också möjlighet att omboka resan, alternativt avboka resan och få full återbetalning.
  • Om du har bokat flyg och hotell hos samma resebyrå och vid samma tillfälle är du skyddad av Paketreselagen och har rätt till återbetalning även för hotellkostnader. Har du däremot bokat flyg och hotell separat har du inte samma skydd, och kan komma att själv behöva stå för kostnaden för hotellrum som inte utnyttjas.
  • SJ har valt att utöka sin flexibilitetspolicy för tågresor till och från flygplatserna, eftersom dessa tågbiljetter inte längre är aktuella när flygen är inställda. Kontakta SJ:s kundtjänst för hjälp med återbetalning.
  • Ökat tryck på kundservice leder till ökade väntetider. Ha tålamod, då det kan ta tid att komma fram för att få hjälp.

Kommentarer är stängda.