Annons:

Fortsatt låst läge för danska flygledare

Flygledarna och Naviar har inte kommit fram till en lösning på konflikten efter en förhandling i går. Text: Janne Sundling

”Vi måste konstatera att Naviair fortfarande inte kommer att förhandla om de ekonomiska ramarna, vilket är en förutsättning om vi ska säkra långsiktiga lösningar för danskt flyg”, säger Datcas ordförande Esben Jean-Pierre-Blum i ett pressmeddelande.

Samtidigt vill flygledarna att politikerna griper in för att hitta en lösning. De efterlyser ”politisk uppmärksamhet på saken”.

”Det är oerhört viktigt att politikerna följer det här fallet noga. Vi såg 2020 att politikerna som tur var lyckades ta tag i Naviairs besparingsplaner för uppsägning av upp till 90 flygledare. Det slutade med att den siffran halverades eftersom politikerna ingrep”, säger Esben Jean-Pierre-Blum.

Transportminister Thomas Danielsen (V) vägrar dock lägga sig i konflikten. Det gör han i ett uttalande till DR.

– Det är en fråga mellan arbetsmarknadens parter och frågor om lön och anställningsvillkor bör lösas i kollektivavtalsförhandlingarna som är nästa år, säger han.

– I förhållande till nuläget har jag en tydlig förväntning om att parterna ska axla sitt ansvar och hitta en hållbar lösning så att resenärerna inte upplever onödiga besvär, säger han. 

Det är brist på flygledare som har lett till en konflikt mellan Naviair, som sköter trafiken i danskt luftrum, och flygledarna.

Naviair vill bland annat att de anställda ska ta extrapass.

Samtidigt anser flygledarna att de har blivit för många. De har uppgett att de tagit över 1500 extrapass det senaste året.

Bristen på flygledare beror bland annat på uppsägningar under coronakrisen. Då fanns inte samma behov av flygledare som nu.

Men efter att flyget tagit fart igen har en brist uppstått.

Enligt Naviairs egen utsago föreslog Naviair vid torsdagens möte en lösning som skulle kunna minimera behovet av extrapass under perioden maj till 31 augusti 2023.

”Närmare bestämt kommer Naviair att köpa upp till två lediga dagar per flygledare i förväg och i så lång tid som möjligt fram till den 31 augusti 2023”, skriver Naviair i ett pressmeddelande.

En annan central punkt i konflikten gäller lönen. Direktör för Naviair, Mads Kvist Eriksen, har bland annat sagt till Berlingske att flygledare kräver 40 procent mer i lön om de måste ta extrapass.

Flygledarna tillbakavisar detta.

Utöver extrapass stod tillägg på gång på mötet, uppger Naviair i pressmeddelandet. Bland annat har ett sommartillägg föreslagits för flygledare.

”Trots att Datca vidhåller sitt förhandlingsförslag har vi haft några bra diskussioner och avser att kalla till nya förhandlingar nästa vecka”, läser Naviair vidare./ritzau/

Kommentarer är stängda.

Ticket Privatresor söker Junior Product Manager
Sista ansökningsdag:
9 maj 2024
Vector Nordic söker operativ VD!
Sista ansökningsdag:
30 april 2024
Reseproducent/projektledare till Travel Team
Sista ansökningsdag:
15 maj 2024
Innesäljare till Stockholm Meeting Selection AB
Sista ansökningsdag:
9 maj 2024
Konferenssäljare med inriktning utveckling!
Sista ansökningsdag:
1 maj 2024