I augusti ökade den globala flygtrafiken, mätt i intäktskilometer per passagerare (RPK), med 4,6 procent jämfört med samma månad i fjol. Kapaciteten steg samtidigt med 4,5 procent, mätt i tillgängliga stolskilometer (ASK). Det gav flygbolagen en rekordhög kabinfaktor på i snitt 86 procent under månaden. Det rapporterar Business Travel News Europe.
Tillväxten drevs framför allt av internationella resor, som ökade med 6,6 procent, medan inrikestrafiken endast växte med 1,5 procent.
– Trots ekonomisk osäkerhet och geopolitiska spänningar ser vi inga tecken på att den globala tillväxttrenden mattas av. Redan i oktober planerar flygbolagen att öka kapaciteten med ytterligare 3,4 procent, säger IATA:s generaldirektör Willie Walsh.
Han påpekar också att flygindustrin gör sitt yttersta för att möta den starka efterfrågan genom ökad effektivitet, vilket i sin tur sätter press på flygplanstillverkarna att lösa sina leveransproblem.
Europa stark tvåa efter Asien
I Europa ökade trafiken med 4,2 procent i augusti, i linje med kapacitetstillväxten. Det resulterade i en genomsnittlig kabinfaktor på 87,9 procent. För de europeiska flygbolagen var utvecklingen ännu starkare, med en efterfrågan som steg 5,3 procent – exakt i takt med kapaciteten.
Även flygplatsernas organisation ACI World pekar på rekordnivåer. Enligt deras senaste prognos kommer det globala resandet att nå 9,8 miljarder passagerare under 2025 – en ökning med 3,7 procent jämfört med fjolårets 9,4 miljarder.
Europa väntas stå för 2,5 miljarder resenärer i år, en ökning med 3,6 procent, där internationella flygningar står för den största delen av tillväxten. Regionen är näst störst i världen efter Asien–Stillahavsområdet, som beräknas ta emot 3,6 miljarder passagerare under året.
– Siffrorna understryker flygets betydelse som motor för global mobilitet och ekonomisk tillväxt. För att möta efterfrågan långsiktigt måste politiska beslut stödja ökad konnektivitet, resiliens och hållbar expansion, säger ACI Worlds generaldirektör Justin Erbacci.