Annons:

”Globalt pris på koldioxid kommer”

I september möts FN-organet ICAO för att diskutera flygbranschens klimatutmaning. Lars Andersen Resare, hållbarhetschef på SAS, är övertygad om att det då kommer beslutas om någon form av pris på koldioxidutsläpp från flyget.

I förra veckan visade SAS upp en av de 30 Airbus A320 Neo som flygbolaget har beställt. En viktig komponent är planens bränsleförbrukning, som väntas bli cirka 15 procent lägre än de Boeing 737 som de nya planen ska ersätta, och cirka 20 procent lägre per passagerarkilometer tack vare fler säten.

– De senaste tio åren har SAS minskat sina totala utsläpp med 14 procent, berättade SAS hållbarhetschef Lars Andersen Resare.

Han berättade vidare om den globala flygindustrins mål att till 2050 ha halverat hela sektorns utsläpp av koldioxid jämfört med 2005 års nivå. Han tror att ett steg på vägen mot det tas när FN-organet ICAO träffas i Montreal i Kanada i september.

– Då kommer det beslutas om någon form av prismekanism på koldioxidutsläpp, det är jag helt övertygad om, sa Lars Andersen Resare.

Han sa också att SAS står bakom principen ”polluter pays”, alltså att de aktörer som förorsakar utsläpp ska betala för dem.

Kommentarer är stängda.